논문제목1 사회연결망 분석을 통한 인터넷 쇼핑몰의 고객 구매상품 관계속성과 판매성과간의 상관관계 분석
논문제목2 The relationship between relation attributes among goods and sales performance of internet shopping mall based on social network analysis
주저자/소속 정석봉/경일대학교 공동저자/소속 김병국/경일대학교
학술지명 경영교육연구 발행기관명 한국경영교육학회
권(호) 29(2) 발행년월 2014년 04월
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언어 한국어
초록 1 본 연구에서는 구매상품 네트워크의 사회연결망 분석을 통해 도출되는 상품 관계속성이 인터넷 쇼핑몰의 판매성과에 미치는 영향을 다중회귀분석을 통해 규명하였다. 기존의 연구들에서 제시한 구매상품의 관계속성인 연결정도중심성과 매개중심성, 그리고 근접중심성이 쇼핑몰의 판매성과에 미치는 영향을 A인터넷 쇼핑몰의 구매내역 데이터를 통하여 검증하였으며, 그 의미를 해석하여 실제 마케팅 전략 수립에의 활용 가능성을 살펴보았다. 분석 결과, 연결정도중심성과 매개중심성은 인터넷쇼핑몰의 판매성과에 양(+)의 영향을 미치며, 근접중심성은 기존 연구에서 제시한 바와는 다르게 판매 성과에 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 확인되었다. 본 연구를 통해 상품 관계속성 중 마케팅 전략 수립에 활용 가능한 유의미한 속성을 찾아낼 수 있었으며, 나아가 마케팅 전략 수립에의 시사점을 도출하였다.
초록 2 According to the previous study by Kim. et al.(2013), they proposed three metrics of relation attributes among goods, which are degree centrality, between centrality, and closeness centrality. And they implied that these relation attributes can be used to establish marketing strategy for internet shopping malls. However, they could not investigate the detailed relationship between these relation attributes and sales performance.
In this paper, we conducted a multiple regression analysis in order to investigate the relationship between relation attributes of each goods and sales performances such as sales amount, purchasing volume, and purchasing frequency. The results showed that there are significant positive relationships between sales amount and degree or between centrality. And the similar results have been showed for purchasing volume and frequency. On the other hand, closeness centrality of each goods did not effect on it's sales performance.
These results indicates that the degree and between centrality can be used to make marketing strategy effectively. Particularly, based on the these attributes, marketers can make various marketing plans such as choosing items of sales promotion, displaying items on internet webpage, or organizing sales items, etc.
키워드1 사회연결망 분석, 인터넷 쇼핑몰, 판매성과, 마케팅전략
키워드2 social network analysis, internet shopping mall, sales performance, marketing strategy