논문제목 1 자기존중감과 위험감수: 시장지향성의 매개역할
논문제목 2 Self-Esteem and Risk Taking: Mediating Role of Market Orientation
교신저자/소속 이종건/중앙대학교 주저자/소속 김교집/중부산업
학술지명 경영교육연구 발행기관명 한국경영교육학회
권(호) 29(1) 발행년월 2014년 2월
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언어 한국어
초록1 본 연구는 자기존중감이 시장지향성 및 위험감수에 미치는 영향, 시장지향성이 위험감수에 미치는 영향, 및 자기존중감과 위험감수 간의 관계에 대한 시장지향성의 매개 역할을 분석하였다. 연구자료는 중소기업에 속한 212명의 종업원들을 대상으로 수집되었다. 분석결과, 자기존중감은 시장지향성에 대하여 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 자기존중감 및 시장지향성은 위험감수에 대하여 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히, 시장지향성은 자기존중감과 위험감수 간의 관계를 완전 매개하는 것으로 나타났다. 마지막으로, 본 연구결과에 대한 이론적 및 실무적 시사점이 논의되었다.
초록2 This study examined the effects of self-esteem and market orientation on risk taking, the effects of self-esteem on market orientation, and the mediating role of market orientation on the relationship between self-esteem and risk taking. Data were collected from 212 employees in small- and medium sized firms in Korea. Results indicated that self-esteem was positively related to market orientation. Results also indicated that self-esteem and market orientation were positively related to risk taking. Especially, market orientation mediated the relationship between the self-esteem and risk taking. Finally, the theoretical and practical implications of the results were discussed.
키워드1 자기존중감, 위험감수, 시장지향성
키워드2 Self-Esteem, Market Orientation, Risk Taking