자료실         게재논문 원문서비스

[제28권 2호]Valuation Effect of Multinationalityin th

조회수 : 218
'논문제목1 Valuation Effect of Multinationalityin the Korean Manufacturing Firms

논문제목2 한국 제조업 기업의 다국적성의 가치효과에 관한 연구

주저자/소속 김민호/전북대학교, 교신저자/소속 이상노/전북대학교

학술지명 경영교육연구 발행기관명 한국경영교육학회

권(호) 28(2) 발행년월 2013년 4월

시작/끝 페이지 613/633 총페이지 21

언어 영어

초록1 This paper investigates the valuation effects of multinationality in Korean manufacturing firms, a task which has not been extensively studied. We utilize Ohlson's (1995) value model under which we can measure the incremental valuation effect of multinationality after controlling the dominant factors of share values such as net assets and earnings. We find a positive relationship between the multinationality of Korean firms and valuation. The result is robust across the studied years (from 2005 through 2009) except in the global financial crisis period of 2008 when share prices plummeted. We also find that Korean firms with higher levels of multinationality will be valued more highly than those with low levels of multinationality. The result implies that Korean firms may not reach their optimum level of economy of scale at lower levels of multinationality; however, the benefits of internationalization exceed the additional costs at higher levels of multinationality. In addition, we propose measurement problems of multinationality by showing that our results may be biased if some single-item measures are used as proxies of multinationality and if some restrictions on data are not imposed. Future research directions are also discussed.

초록2 본 연구는 한국 제조업 기업의 다국적성의 가치효과를 살펴보기 위한 것이다. 올슨의 가치모형 (1995)을 이용하여 주주가치에 영향을 미치는 주요 요소인 순자산과 이익을 통제한 후에 다국적성의 증분 가치효과를 측정하였다. 연구결과 한국 제조업 기업의 다국적성과 기업가치간에는 유의한 양의 관계가 있는 것을 확인하였다. 이러한 결과는 연도별로 (2005년부터 2009년)살펴 보았을 때도 다국적성과 기업가치간의 양의 관계는 2008년 금융위기가 있었던 해를 제외하고는 양의 관계가 유지되었다. 또한 높은 다국적성을 가진 기업이 낮은 다국적성을 가진 기업에 비해 높은 기업가치를 가지고 있음을 확인하였다. 이와 같은 결과는 낮은 다국적성을 가진 한국 기업들이 적정 규모의 경제수준에 도달하지 못하고 있는 점을 시사해준다. 이에 반하여, 높은 다국적성을 가진 기업들은 국제 다각화를 통해 비용을 상회하는 이점을 누리고 있다는 것을 시사한다. 또한 본 연구는 만일 다국적성을 단일변수로 측정하고 데이터에 제한을 가하지 않으면 분석결과에 편의(bias)가 발생한 다는 점을 보여 줌으로서 다국적성의 측정문제를 제시하였다. 그리고 결론에서 이에 대한 추가적 연구방향을 논의하였다.

키워드1 Multinationality, Valuation, International Diversification, KOSPI 200

키워드2 다국적성; 기업가치; 국제 다각화; KOSPI 200'
 첨부파일
24_13-052-동아.pdf
목록