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[제28권 1호]프로젝트 팀의 비재무적 관점 간 성과동인의 연계

작성자 : 관리자
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'논문제목1 프로젝트 팀의 비재무적 관점 간 성과동인의 연계

논문제목2 The Liaison between the Performance Drivers of the Project Team: from the Nonfinancial Perspective

주저자/소속 박무현/계명대학교

학술지명 경영교육연구 발행기관명 한국경영교육학회

권(호) 28(1) 발행년월 2013년 2월

시작/끝 페이지 73/93 총페이지 20

언어 한국어

초록1 본 연구의 목적은 프로젝트 팀 조직을 운영하고 있는 금속?절삭가공 전문업체인 K사와 관련 기업으로부터 수집된 자료를 이용하여 내부프로세스와 그 구성내용인 혁신프로세스, 운영프로세스 및 판매 후 서비스 프로세스와 고객만족과의 관계를 분석하는데 있다.
연구목적을 달성하기 위하여 선행연구를 검토하고, 수집된 자료를 이용하여 가설검증을 실시하였다. 본 연구모형을 검증하기 위해 세 가지 가설이 설정되었으며, 분석 결과 내부프로세스관점의 구성내용(construct)인 혁신프로세스, 운영프로세스, 판매 후 서비스 프로세스들은 모두 고객관점인 고객만족에 정(+)의 유의적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구의 결과, 기업은 유형자산 뿐만 아니라 기술과 서비스와 같은 무형자산을 효율적으로 활용할 필요성이 있으며, 이를 위해서는 내부프로세스관점과 고객관점에 중점을 두어야 한다는 것을 알 수 있다. 특히 K사와 같이 인재를 중시하는 기업이라면 기업의 특성을 잘 분석하고 이를 내부프로세스관점과 고객관점에 적용하여 기업성과를 극대화 할 수 있도록 노력해야 할 것이다. 또한 일시적이고 해체가능성이 큰 프로젝트 팀을 장기적이고 능률적인 조직으로 인식하여 고객만족도를 높이는 기본연결고리로 활용해야 할 것이다.

초록2 The purposes of this study is to analyze the relationships of the internal business process perspective and its three components, i.e., innovation, operation and service-after-the-sale processes on the customer satisfaction by using K Company's project team data.
To achieve research purposes, previous studies are reviewed. Data about the K Company were gathered in order to conduct hypotheses test by the K Company and its Project Team. Three hypotheses were developed to verify the research model. The findings of this study are as follow: Innovation process, operation process and after sales process have statistically significant positive effects on the customer satisfaction of customer perspective.
In conclusion, the review of K Company and its Projects Team suggests that companies should utilize not only tangible assets but also intangible properties like customer satisfaction. That is, companies should take seriously the internal business perspective and the customer perspective of the BSC model. It is especially true with companies like the K Company which attaches great importance to human resources.
The implications of this study is that companies can improve their business performance when they recognize their Project Teams as efficient organizations on a long-term basis, not as temporary ones. If they value highly of intangible properties such as customer satisfaction and manage their internal business operations, then they will be capable of taking various strategies for improving business performance.

키워드1 BSC, 내부프로세스관점, 고객관점, 프로젝트 팀, 인과관계, 성과동인, 성과

키워드2 BSC, Internal Business Process, Customer Perspective, Project Team, Causality, Performance Drive, Performance'
 첨부파일
04_12-126.pdf
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