'논문제목1 정보기술의 발달에 따른 사이버쇼핑 고객가치 차원의 변화
논문제목2 The Changes of Customer Value Dimensions By Information Technology at Cyber Shopping
주저자/소속 이현규/부경대학교, 공동저자/소속
학술지명 경영교육연구 발행기관명 한국경영교육학회
권(호) 27(6) 발행년월 2012년 12월
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언어 한국어
초록1 본 연구는 정보통신기술의 발달에 따른 사이버 쇼핑몰 구매자들의 고객가치 차원의 변화를 5년이란 기간의 시간차이를 두고 조사하여 비교분석한 것이다. 2006년과 2011년의 정보통신환경은 초고속인터넷 보급률, 모바일 인터넷 사용자수, SNS의 등장과 확산, 전자상거래 규모와 범위의 확대 등의 여러 가지 요인으로 크게 변화하였으며, 따라서 고객들의 구매에 대한 의사결정 기준과 가치에 대한 차원도 이런 요인들과 더불어 변화하였을 것으로 예상하였기 때문이다. 분석결과 쇼핑의 편리성 차원과 인터넷 환경 차원에서 변화가 발견되었다. 즉, 사이버 쇼핑이 매우 보편적 쇼핑 수단으로 자리매김함에 따라 사이버 쇼핑의 이용 동기가 변화하였으며, 구매 의사결정을 돕기 위한 다양하고 많은 정보 제공이 오히려 의사결정의 장애요인으로 작용하고 있다는 것이다. 따라서 기업들은 고객가치에 대한 새로운 시각을 가지고 구매의사결정 과정에 부합하는 쇼핑기능과 구매절차에 대한 설계를 하여야 할 것이다.
초록2 Customer value is regarded a critical outcome of customer experience and also is defined customer perceived value as a subjective interpretation of the consumption process. This customer value is a source of firm's profit so that significant consideration is delivered on the behavior of consumption. Now, customer value will change according to changes in the environment, rather than a fixed concept. To study changes of customer value by information technology, the same content, with the difference between the five-year period were examined. Dimensional differences was found in the shopping convenience and the Internet environment. Also, we found that the motivation for using cyber shopping as becoming very common shopping means was changed and to providing a more diverse information to assist in the purchase decision-making is rather acts as a disorder of decision-making. Therefore, companies should have a new perspective on customer value. And shopping features to meet in the purchase decision-making process will be designed.
키워드1 고객가치, 기본목적, 수단목적, 구매의사결정, 사이버쇼핑
키워드2 Cyber shopping, mean objectives, fundamental objectives, Customer value, purchase decision-making'