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[제27권 5호] 스마트폰 어플리케이션 이용중독에 영향을 미치는 요인

작성자 : 관리자
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'논문제목1 스마트폰 어플리케이션 이용중독에 영향을 미치는 요인

논문제목2 The Study of Factors in Affecting the Users' Addictive Behavior in Using the Smart Phone Applications

주저자/소속 이국용/군산대학교, 공동저자/소속

학술지명 경영교육연구 발행기관명 한국경영교육학회

권(호) 27(5) 발행년월 2012년 10월

시작/끝 페이지 183/208 총페이지 26

언어 한국어

초록1 최근 스마트폰의 보급이 급격하게 이루어지면서, 다양한 유형의 스마트폰 어플리케이션이 소비자들에게 제공되고 있으며, 이에 따라 스마트폰 어플리케이션에 중독되는 이용자가 증가하는 추세를 보이고 있다. 본 연구는 스마트폰 이용자들을 대상으로 하여 스마트폰 어플리케이션으로부터 지각하게 되는 특성(이용편리성과 즐거움)이 사용성과 이용자 습관을 경유하여 이용중독에 미치는 영향을 실증적으로 확인하고자 수행되었다. 본 연구목적을 달성하기 위해 스마트폰을 이용하고 있는 306명을 대상으로 설문조사를 실시하고 구조방정식 모델을 이용하여 이를 검증하였다. 그 결과 스마트폰 어플리케이션의 이용편리성과 지각된 즐거움이 사용성과 습관, 이용자 중독에 유의적인 영향을 미치고 있음을 확인하였으며, 지각된 사용성과 습관이 이용자 중독에 유의적인 영향을 미치고 있음을 각각 확인하였다. 본 연구결과는 스마트폰 어플리케이션을 개발하거나 판매하는 기업에게 여러 실무적 시사점을 줄 것으로 기대한다.

초록2 The purpose of this study is to examine what factors have the impact on user addictions in using the smart applications. Particularly i wished to confirm the mediating role of usability and habits between ease of use, playfulness and users' addiction. To identify these research questions, the secondary data or past studies were collected and theoretically arranged. I made the theoretical proposed model to explain the relationships between the constructs, identify the operational definitions and 8 Hypotheses were established, there was executed the survey of 306 smartphone applications users. Using the collected data, previous performances to confirm the construct validity and internal consistency by EFA(Exploratory Factor Analysis); i.e. factor analysis by SPSS, reliability by cronbach's a, and LISREL modelling. As the result of test that make the relations of used variables clear, i can get the conclusion as followings; ease of use and playfulness affect the usability and habits significantly in perspective, usability and habits affects significantly users addiction in perspective. I guess the results of this study is expected to give several practical implications to develop smartphone applications or determine the applications strategies launching.

키워드1 이용자 중독, 어플리케이션, 습관, 사용성, 이용편리성, 즐거움

키워드2 Users' Addiction, Habits, Usability, Ease of Use, Pleasure'
 첨부파일
12-073.pdf
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