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[제26권6호] 반품 및 교환의 딜레마: 기회인가? 후회인가?

작성자 : 관리자
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연구분야 사회과학 > 경영학
논문제목1 반품 및 교환의 딜레마: 기회인가? 후회인가?
논문제목2 The Dilemma of Consumers Exchange: Opportunity vs. Regret
주저자/소속 나준희/충주대학교
공동저자/소속 홍성준/순천향대학교
학술지명 경영교육연구 발행기관명 한국경영교육학회
권(호) 26(6) 발행년월 2011년 12월
시작/끝 페이지 163/177 총페이지 15
언어 한국어
초록1 소비자는 선택한 제품의 반품이나 교환을 중요한 서비스로 생각하지만, 기업의 입장에서는 다소 소모적인 면이 있다. 특히 반품 및 교환 서비스 그 자체만으로도 소비자 입장에서는 선택 제품에 대한 소비자의 불만족이 나타날 수 있다. 이는 변경할 수 있다는 것이 선택 대안의 장점보다는 단점에 더 주목하게 하기 때문이다. 그러나 모든 변경가능성이 단점에 주목하도록 하여 변화를 유도하지는 않는다. 불확실성이 높은 교환에 대하여 소비자는 변화를 꺼린다. 예컨대 소비자는 구매한 복권의 교환을 꺼린다. 그 이유는 불확실한 행동으로 인한 위험부담에 대한 예견된 후회를 강하게 느끼기 때문이다. 이에 본 연구는 소비자의 지식수준(실험 1), 대안의 수(실험 2) 관점에서 교환의 불확실성을 강화한 결과 변경가능성이 있음에도 불구하고, 소비자의 교환의도는 높지 않음을 보여주었다.
초록2 Consumers consider the return or the change of choosing option as important service, but it needs costly risk for managers. Moreover, realistic dilemma of the change service may stimulate consumers dissatisfaction, because changeability induces consumers to focus not on virtues but on vices of the selected option. All kind of changeability, however, does not cause change action of consumers. In uncertainty context, consumers are reluctant to change their choosing option for another. For example, consumers are not likely to change their own lottery for another, because of anticipated regret of action. In respective of this viewpoint, our study implemented two experimental researches. Specifically, in condition of high uncertainty in related with consumer knowledge (Exp. 1) and the number of alternatives (Exp. 2), consumers were reluctant to change their choosing option even though generous change service. This results take the theoretical and practical implications for changeability and reluctance of consumer choice.
키워드1 반품, 교환, 불확실성, 변경가능성
키워드2 Return or the Change of Choosing Option, Uncertainty, Changeability
한국연구재단
지원과제여부
아니오
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 첨부파일
11-132(final).pdf
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