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[제26권6호] The Effects of Price Acceptability. Sel

작성자 : 관리자
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연구분야 사회과학 > 경영학
논문제목1 The Effects of Price Acceptability, Seller Reputation, Product Knowledge, and Perceived Values on Behavioral Intentions on Price Comparison Websites
논문제목2 가격비교사이트에서 고객 행동의도에 미치는 효과에 관한 연구: 가격 수용성, 판매자의 평판, 제품 지식 및 지각된 가치를 중심으로
주저자/소속 오한모/전북대학교
공동저자/소속 정성원/미국 Texas Tech University
강희택/서남대학교
학술지명 경영교육연구 발행기관명 한국경영교육학회
권(호) 26(6) 발행년월 2011년 12월
시작/끝 페이지 237/260 총페이지 24
언어 영어
초록1 Price comparison websites have accelerated price competition over the Internet. Nonetheless, the price dispersion of a product even on a price comparison site suggests that a low price of the product does not necessary dictate consumers’ ultimate decision to purchase it. A proposed model posits that a price offered by a seller, a seller’s reputation, and consumers’ product knowledge would influence the perceived transaction value of an offer. The model further predicts that the perceived transaction value would influence the perceived acquisition value, and thereby influence consumers’ willingness to accept an offer. For this study, data were collected from 240 subjects who took part in an experiment where they responded to an online questionnaire by seeing a simulated comparison web site. Results indicate that a price has an effect on transaction value. In addition, transaction value is considerably important as a key antecedent of acquisition value and consumers’ willingness to purchase products. Nevertheless, a seller’s reputation and consumers’ product knowledge are not significantly related to transaction value. Finally, theoretical implications for scholars and practical ones for Internet marketers are discussed, and directions for future research are then suggested.
초록2 가격비교사이트들은 인터넷 상에서의 가격 경쟁을 가속화시켜 왔다. 그런데 하나의 가격비교사이트에서 조차 한 제품의 가격 편차는 그 제품의 낮은 가격이 반드시 소비자의 궁극적인 구매 의사와 연관되는 것은 아님을 보여준다. 본 논문에서 개념적 모형은 판매자가 제안한 가격, 판매자의 명성, 그리고 소비자의 제품 지식이 제품의 거래가치, 획득가치, 그리고 구매의도에 영향을 줄 수 있음을 제안한다. 이러한 개념적 모형의 실증적 검증은 실험을 통해서 이루어졌다. 피실험자들은 가상의 가격비교사이트에서 질문에 응답하는 방식으로 실험에 참여하였다. 총 240명의 피실험자들로부터 자료가 수집되었다, 실험 결과, 거래가치는 획득가치와 소비자의 구매의도에 대한 중요한 선행 변수로 나타났다. 그러나 판매자의 명성 및 소비자의 제품 지식의 거래 가치에 대한 관련성은 유의미하지 않았다. 또한 거래가치가 획득가치에 긍정적인 영향을 미치며, 획득가치는 궁극적으로 구매의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 검증되었다.
키워드1 Price Acceptability, Seller Reputation, Product Knowledge, Perceived Values, Behavioral Intentions
키워드2 가격수용성, 판매자 명성, 제품지식, 지각된 가치, 행동의도
한국연구재단
지원과제여부
아니오
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 첨부파일
11-141(final).pdf
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