자료실         게재논문 원문서비스

[제26권4호] 다차원적 국가이미지 척도의 타당도

작성자 : 관리자
조회수 : 218
'
연구분야 사회과학 > 경영학
논문제목1 다차원적 국가이미지 척도의 타당도
논문제목2 Validity of Multidimensional Scale for Measuring Country Image
주저자/소속 김은정/서남대학교
공동저자/소속 박상준/전북대학교
학술지명 경영교육연구 발행기관명 한국경영교육학회
권(호) 26(4) 발행년월 2011년 08월
시작/끝 페이지 511/530 총페이지 20
언어 한국어
초록1 국가이미지는 해당 국가 상품에 대한 소비자 평가에 영향을 주고 최종적으로 소비자 구매의사결정에 영향을 미친다. 그러나 국가이미지의 정의와 측정의 문제로 인하여 기업 또는 국가의 경쟁도구로서 많은 활용이 되고 있지 않다. 특히, 연구자마다 다른 척도를 사용하고 있기 때문에 연구 간의 비교가 어렵고 연구 간의 시너지를 기대하기 매우 어렵다. 다양한 국가를 평가대상으로 도출된 국가이미지 차원이라고 할지라도 단일국가의 국가이미지 평가 자료에 적용하면 해당 국가 특성이 국가이미지에 영향에 미치기 때문에 개발된 국가이미지 척도를 적용하는데 한계가 있다. 본 연구는 시뮬레이션 분석을 통해 복수의 국가를 대상으로 국가이미지 척도를 개발하여 복수의 국가에 적용하였을 때, 개별 국가 특성이 상쇄되어 척도의 타당성이 제고됨을 보여주고 있다. 시뮬레이션 분석을 위해 선행연구와 252명의 한국 소비자들이 평가한 4개국의 국가이미지 조사 자료를 바탕으로 평가대상 국가의 통합수준을 달리 하여, 도출된 척도의 일반화 적용 가능성을 검토하였다. 분석결과, 단일 국가에 적용한 경우에는 집중타당도와 판별타당도가 낮게 나타났지만 2개국 이상의 통합자료에 적용한 경우에는 집중타당도와 판별타당도가 높게 나타났다.
초록2 A favorable country-of-origin image has a considerable impact on consumers evaluation of products originating from different countries and therefore influences their subsequent buying decisions. Numerous articles published in the business press underline the importance of this effect. This body of research shows that a products national origin acts as a signal of product quality and also affects perceived risk and value as well as likelihood of purchase. Conventional country-of-origin studies allow researchers to analyze if consumers prefer products or brands from one country in comparison to another. However, deficiencies in the definition and measurement of its facets have contributed to ineffective and infrequent use of country-of-origin image as a competitive tool. Despite the acknowledged importance of the construct, literature has reached no consensus on how to conceptualize and operationalize country-of-origin. Indeed, no systematic analysis of extant conceptualizations and associated measurement scales of the country-of-origin construct exists, leaving researchers with little guidance on how to best operationalize the construct in empirical efforts. The present study addresses this gap by undertaking a state-of-the-art review of current conceptualizations and operationalizations of the country-of-origin construct, proposes an approach to derive a robust multi-dimensional scale of the construct, and highlights important areas for future research. For the research purpose, this paper investigates the effect of aggregation of survey data on reliability and validity of the scale of country image. Based on a review of marketing and non-marketing literature and the factor analyses (EFA and CFA), for the purpose, this paper derives the three (economic, relational, and cultural image) and applies them to the four countries (U.S.A, Japan, Australia, and China). The reliability and validity of the scale are tested based on the data sets of which aggregation level is various: each of the four country data sets, possible pairs of the four country data set, possible trios of the four countries, and the aggregated data set of four countries. The results showed that the derived scale of country image has low convergent validity and discriminant validity when it is applied to each of the four data sets whereas it has high ones when it is applied to the aggregated data of more than two countries. The proposed approach, which derive a robust scale of the country-origin construct with aggregation of survey data, has a few limitations. However, it provides implications for achieving further progress in the field and the framework will assist researchers in overcoming the problem of previous scales.
키워드1 척도개발, 국가이미지, 설문자료통합, 시뮬레이션, 타당도
키워드2 scale development, country image, aggregation of survey data, simulation, validity
'
 첨부파일
11-099.pdf
목록