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[제26권3호] 쇼핑가치와 거래특성이 만족과 신뢰에 미치는

작성자 : 관리자
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연구분야 사회과학 > 경영학
논문제목1 쇼핑가치와 거래특성이 만족과 신뢰에 미치는 영향 - 중국 인터넷 쇼핑을 중심으로 -
논문제목2 The Effects of Shopping Value and Transactional Characteristics on Satisfaction and Trust : Focusing on Chinese Internet Shopping
주저자/소속 조현진/원광대학교
공동저자/소속
학술지명 경영교육연구 발행기관명 한국경영교육학회
권(호) 26(3) 발행년월 2011년 06월
시작/끝 페이지 265/287 총페이지 23
언어 한국어
초록1 본 연구는 중국 온라인 환경에서 쇼핑가치와 거래특성이 관계적 요인에 미치는 영향을 분석하였다. 중국 인터넷 고객들은 무엇을 중요하게 평가하고 성공적인 관계관리를 위해 어떤 요소들이 필요한가를 파악하고자 하였다. 이를 위해 쇼핑가치와 거래특성이 만족과 신뢰에 미치는 영향을 살펴보고, 만족과 신뢰와의 관계를 분석하였으며, 만족과 신뢰가 재구매 의도와 긍정적 구전에 미치는 영향을 검토하였다. 연구결과 실용적 가치와 평판 및 상호작용은 만족과 신뢰에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면 쾌락적 가치는 만족과 신뢰에 미치는 영향이 유의하지 않은 것으로 확인되었다. 그리고 만족은 신뢰와 재구매 의도 및 긍정적 구전에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 신뢰도 재구매 의도를 증가시키고 긍정적 구전을 확산하는데 중요한 역할을 하는 것으로 밝혀졌다.
초록2 The purpose of this study is to examine how shopping value and transactional characteristics influence relationship factors on the online context in China. Also, this paper intends to research what the Chinese customers will prefer to evaluate and think which will be more important for the successful management of relationship. For this study three points were fulfilled. Firstly, how shopping value and transactional characteristics will influence satisfaction and trust. Secondly, the relationship between satisfaction and trust were examined. Finally, it was studied how satisfaction and trust influence on repurchasing intention and positive word of mouth. The results indicated that utilitarian value, reputation and interactivity had a positive effect on satisfaction and trust. But hedonic value did not significantly affect satisfaction and trust. Furthermore satisfaction has positive influence on trust, repurchasing intention and positive word of mouth. And trust increases repurchasing intention and has a key role to spread positive word of mouth.
키워드1 실용적 가치, 쾌락적 가치, 평판, 상호작용, 만족, 신뢰
키워드2 Utilitarian Value, Hedonic Value, Reputation, Interactivity, Satisfaction, Trust
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 첨부파일
12(final)(0).pdf
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