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[제26권3호] 온라인 쇼핑 이용습관과 전환비용이 지속적 이용에 미치는 영향

작성자 : 관리자
조회수 : 229
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연구분야 사회과학 > 경영학
논문제목1 온라인 쇼핑 이용습관과 전환비용이 지속적 이용에 미치는 영향
논문제목2 The Effects Habits and Switching Cost In Continued Use of the Online Shopping
주저자/소속 이국용/재단법인 전북발전연구원
공동저자/소속 이상만/전북대학교
조현철/전북대학교
학술지명 경영교육연구 발행기관명 한국경영교육학회
권(호) 26(3) 발행년월 2011년 06월
시작/끝 페이지 405/426 총페이지 22
언어 한국어
초록1 본 연구는 정보기술의 지속적 이용과정에 있어 이용자의 습관과 전환비용의 역할을 살펴보는데 그 목적이 있다. 정보기술에 대한 지속적 이용과정에서 사용성, 명성, 만족 등이 습관과 전환비용을 경유하여 지속적 이용의도에 유의적인 영향을 미치고 있음을 확인하였는데, 사용성의 경우 만족, 습관, 지속적 이용의도에 유의적인 영향을 미치고 있음을 확인하였으며, 만족은 습관과 전환비용 모두를 경유하여 지속적 이용의도에 영향을 미치고 있음을, 명성은 습관을 경유하여 지속적 이용의도에 각각 유의적인 영향을 미치고 있음을 확인하였다. 이러한 분석결과를 통해 정보기술에 대한 지속적 이용의도를 설명함에 있어 이용자의 습관과 전환비용이 다른 영향력 변수를 경유하는 중요한 역할을 수행하고 있음을 확인하게 되었다.
초록2 In General, user behavior in the post-adoption period is different from that in the pre-adoption period. Users come to make on their experiences of IT use whether they will continue to use it or not. Most theories about the user behaviors in the pre-adoption period are limited in describing them after adoption since they do not consider users experiences of using the adopted IT and the beliefs formed by those experiences. Therefore, in this study, we explore users experiences and beliefs such as satisfaction, switching cost and habits in the post-adoption period and examine how they affect users intention to continued use of Online Shopping. Through literature reviews, we proposed the conceptual model to explain the role of satisfaction, switching cost and habits in continued use of Online Shopping. Then, we examine the impact of the constructs to affect the intention to continued use Online Shopping. The results show that the intention to continued use of Online Shopping is strongly influenced by Habits, Switching Cost, Satisfaction and Perceived Usability; Habits is strongly influenced by Perceived Usability, Satisfaction, Reputation; Switching Cost is strongly influenced by Satisfaction; Satisfaction is strongly influenced by Perceived Usability and Reputation.
키워드1 지속적 이용의도, 습관, 전환비용
키워드2 Switching Cost, Habits, Satisfaction, Usability, Reputation
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 첨부파일
18(final)(0).pdf
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