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[제26권3호] 프랜차이즈산업의 관계특성 및 구매의도에 영향을 미치는

작성자 : 관리자
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연구분야 사회과학 > 경영학
논문제목1 프랜차이즈산업의 관계특성 및 구매의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구 - 중국 화장품 시장을 중심으로–
논문제목2 A Study on Factors Influencing Relationship Characteristics and Purchasing Intention of the Franchising Industry -Focusing on the Cosmetic Market in China-
주저자/소속 김홍/연세대학교대학원 경영학과
공동저자/소속 김춘수/초당대학교
학술지명 경영교육연구 발행기관명 한국경영교육학회
권(호) 26(3) 발행년월 2011년 06월
시작/끝 페이지 501/520 총페이지 20
언어 한국어
초록1 본 연구는 중국 화장품 프랜차이즈 소매점의 서비스품질이 중국시장 관계특성변수인 관시 및 구매의도에 영향을 미치는 요인들을 밝히며 이 요인들에 관하여 관시 및 구매의도에 어떻게 영향을 미치는 지에 초점을 맞추고 있다. 서비스품질이 구매의도에 어떻게 영향을 미치는가를 연구하는 데 있으며, 중국 화장품 시장의 특징을 바탕으로 기업의 프랜차이즈시장에 진출 전략을 강구하는 데에도 목적을 둔다. 본 연구결과로 첫째, 관시는 구매의도에 긍정적인 영향을 미친다. 둘째, 관시에 영향을 미치는 변수는 서비스품질의 유형성, 공감성, 확신성 및 반응성의 순으로 나타났다. 셋째, 소비자의 구매의도에 영향을 미치는 변수는 서비스품질의 신뢰성, 반응성의 순서로 구매의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
초록2 This study is to find out factors influencing guanxi and purchasing intention of a franchise retail stores and focuses on how these factors affect guanxi and purchasing intention and what influence these factors have on them. Besides, the purpose of this study is to investigate how service quality affect guanxi and purchasing intention of consumer in China when consumers choose products at cosmetic market in China as I discover the interrelation guanxi affect purchasing intention. In addition. the aim is to study factors influencing guanxi and purchasing intention. Moreover. this study is to consider the present condition of China market and contrive the strategy of overseas expansion which is based on the feature of cosmetic market in China. The result of this study showed that at first, building of guanxi has positive influence on relation with purchasing intention. Secondly, the order of influential constructs which have a good effect on guanxi is tangibles, empathy, assurance, responsiveness of service quality. Finally, the order of influential constructs which have a good effect on purchasing intention is reliability and responsiveness of service quality.
키워드1 프랜차이즈, 중국화장품시장, 서비스품질, 관시, 구매의도
키워드2 Franchise, Cosmetic Market in China, Service Quality, Guanxi, Purchasing Intention
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 첨부파일
22(final)(0).pdf
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