자료실         게재논문 원문서비스

[제26권2호]구성주의 기반 경제체험교육을 통해 나타난 학생들의 다문화 인식변화:

조회수 : 226
'
연구분야 사회과학 > 경영학
논문제목1 구성주의 기반 경제체험교육을 통해 나타난 학생들의 다문화 인식변화: 한·일고교생교류캠프 사례를 중심으로
논문제목2 Students Perceptual Changes on Multiculturalism: A Case study of a constructivism-based economy education camp
주저자/소속 강인애/경희대학교
공동저자/소속 김현우/경희대학교대학원
황선하/경희대학교대학원
학술지명 경영교육연구 발행기관명 한국경영교육학회
권(호) 26(2) 발행년월 2011년 04월
시작/끝 페이지 1/26 총페이지 26
언어 한국어
초록1 본 연구는 다문화교육이 강조되고 있는 현 시점에, 한국과 일본의 고등학생 100명의 학생이 참석하여, 4박5일 동안 이루어진 한·일 경제체험교육 프로그램을 통해 캠프 참여 결과로서 다문화 관련 인식변화를 알아보고자 하였다. 이를 위하여 참석소감, 성찰일지, 면담, 관찰일지 등의 자료를 수집, 분석한 결과, 양국의 학생들은 서로 한 팀을 이뤄 체험중심의 경제캠프에 직접 참여하는 과정을 통해 서로의 문화를 인식하고 이해하며, 동등한 문화가치를 인정할 수 있게 되었으며, 각각 한국과 일본의 문화에 대한 편견이나 선입견으로 인한 왜곡된 인식에 대한 변화를 보여주었다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 할때, 다문화교육의 방향은 팀을 구성하여 실제 자신들의 삶과 연결된 활동을 중심으로 하며 그 활동의 주체가 학습자들 자신이 되어 이루어지는 구성주의 기반 교육으로 이루어질 때 기대하는 ‘인식의 변화’를 가져올 수 있음을 확인하였다.
초록2 This study aimed to examine the students perceptual changes on multiculturalism after their participation in an economy education camp which has lasted for five days with the total 100 high school students from Korea and Japan. For this purpose, this economy education camp was designed based upon constructivist approaches which emphasize the learning environments of student-centered, collaborative work with authentic tasks related to the reality. The data for the result analysis were collected from the program evaluation survey, reflective journals, interview of the students, observation note from the tutors of the program. The results showed generally positive changes of perception of the students on the multicultural issues: They came to recognize and understand their cultural differences, admitting equal importance of cultural value with decreased cultural prejudice or misunderstanding on each country. Since these positive results of the case study were mainly due to constructivist learning environments, it also indicates the pedagogical approaches for the multicultural education which emphasizes learner-centered, team-based, and also authetic tasks which provide real cultural exposure and experience to the students.
키워드1 경제체험교육, 구성주의, 다문화교육, 인식의 변화
키워드2 Experiential economy education, Constructivism, Multicultural Education.
'
 첨부파일
1(final).pdf
목록