논문제목1 가맹점 창업자가 인지한 만족과 갈등이 가맹본부에 대한 신뢰와 순응에 미치는 영향
논문제목2 Effects of the Perceived Satisfaction and Conflicts of Franchisees on their Trust in and Compliance with the Franchisor
주저자/소속 정대용/숭실대학교 공동저자/소속 엄태영/(주)누리마루 김춘광/백석대학교
학술지명 경영교육연구 발행기관명 한국경영교육학회
권(호) 29(2) 발행년월 2014년 04월
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언어 한국어
초록 1 기존 프랜차이즈 연구들은 가맹점 창업자를 독립적인 기업가로 보지 않는 마케팅 관점의 접근법만을 견지해 왔다. 이에 비해 기업가정신 관점에서 접근을 시도한 본 연구는 가맹점 창업자를 “스스로 사업기회를 탐색․추구하는 기업가”로 간주하고, 자발적인 순응의 정도를 찾고자 한 실험적 연구이다. 이같은 관점의 변화는 프랜차이즈 시스템의 성공을 위해 가맹본부가 가맹점을 어떻게 관리해야 할지에 따른 시사점을 찾고자 했다는 점에서 중요성이 크다.
실증분석 결과, 가맹점 창업자가 지각하는 가맹본부와 관계에서 만족이 갈등감소와 신뢰형성 모두에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 가맹점 창업자가 느끼는 본부에 대한 관계 갈등은 신뢰형성에 유의한 영향을 미치지 않았다. 한편, 본부에 대한 가맹점의 신뢰는 순응을 유발하는 중요한 선행요인임이 확인되었다. 더불어 실험적으로 시도된 신뢰의 하위요인에 대한 분석 결과, 만족과 갈등은 모두 성실성보다는 능력을 신뢰하는데 더 중요한 역할을 하는 것으로 나타났다. 이처럼 관계에서 발생되는 만족과 갈등이 각기 신뢰형성에 미치는 영향에도 불구하고 가맹점 순응에는 능력보다 성실성이 더 중요한 역할을 하는 것으로 밝혀졌다.
이상의 결과는 관계를 통한 지배구조를 구축하고자 하는 가맹본부에게 두 가지 차원의 신뢰가 각기 불균형한 영향을 미칠 뿐만 아니라 능력의 과시보다는 성실성을 통한 신뢰의 구축이 가맹점 순응에는 더 효과적이라는 실무적 시사점을 제공해 준다.
초록 2 Preceding franchising studies have held fast to only the approaches from the viewpoint of marketing from which the franchisee is not regarded as an independent enterpriser. In contrast, as an attempt to make an approach from the viewpoint of entrepreneurship, this study is an empirical research in which the franchisee is regarded as an “enterpriser exploring and pursuing business opportunities by himself/herself”, with the intention of clarifying the degree of voluntary compliance. This change in the viewpoint is highly significant in the light of an attempt to find out any suggestions concerning how the franchisor manages its own franchisees for successful franchise system.
Empirical analyses showed that franchisees' satisfaction had positive effects on both conflict reduction and trust buildup in their perceived relationship with the franchisor. However, their perceived conflicts in relationship with the franchisor had no significant effect on trust buildup. Meanwhile, it was found that franchisees' trust in the franchisor was one of critical antecedents to compliance. In addition, another empirical analysis of trust subfactors showed that both satisfaction and conflicts played more important roles for trust in competence rather than integrity. In the spite of the above-mentioned effects of perceived satisfaction and conflicts in the franchisor-franchisee relationship on trust buildup, it was revealed that compared to competence, integrity played a more important role for franchisee compliance.
The results listed above make practical suggestions not only that each of the two levels of trust have unbalanced influence upon the franchisor intending to establish its own governing structure through relationship with franchisees, but also that trust buildup based upon integrity rather than competence show-off is more effective for franchisee compliance.
키워드1 가맹창업자, 가맹본부, 기업가정신, 만족, 갈등, 신뢰, 순응
키워드2 franchisee, franchisor, entrepreneurship, satisfaction, conflict, trust, compliance