자료실         게재논문 원문서비스

[제29권 2호]조직 내 권력 형태와 조직학습활동간의 관계 탐색

작성자 : 관리자
조회수 : 215
논문제목1 조직 내 권력 형태와 조직학습활동간의 관계 탐색

논문제목2 The study of the relationship among episodic power, systematic power and organizational learning activities in Korean companies

주저자/소속 오석영/명지대학교 (KRI) 공동저자/소속

학술지명 경영교육연구 발행기관명 한국경영교육학회

권(호) 29(2) 발행년월 2014년 04월

시작/끝 페이지 305/335 총페이지 31

언어 한국어

초록 1 본 연구는 조직 내 권력 형태와 조직학습활동간의 관계를 탐색해 봄으로써 조직학습활동을 유발시키는 조직 내 권력의 종류 및 특징, 역할을 살펴보고자 한다. 조직 내 권력 형태는 Lawrence와 그의 동료들이 주장한(2005) 일화적 권력(episodic power), 즉 ‘강압(force)’과 '영향(influence)’과 체제적 권력(systemic power), 즉 ‘지배(domination)’와 ‘규율(discipline)’의 틀 속에서 조직 문화적 특성과 결부시켜 재해석 하였다. 한편 조직학습활동은 Crossan과 동료들이 주장한(1999) 상호작용 학습(지식의 축적과정)과 지식의 전이과정으로 보고 앞의 권력적 특징과의 관계를 살펴보았다. 분석 자료는 2011년에 실시된 인적자원기업패널자료를 활용하였다. 결과로는 일화적 권력 중 ‘강압’은 ‘영향’을 통해 상호학습 작용 및 지식 전이를 돕고 직접적으로 조직학습활동에는 정(+)의 영향을 주지 못하는 것으로 나타났다. 아울러 체제적 권력인 ‘지배’는 ‘규율’ 및 ‘영향’에 정(+)의 관계를 보였으며, 조직학습활동에도 긍정적 영향을 주는 것으로 나타났다. 시사점으로는 첫째, ‘영향’이 배재된 ‘강압’은 학습 작용을 일으키는 데 의미가 없으며, 항상 병행되어 일어나야 할 것이며, 둘째, 절차나 규범을 의미하는 ‘지배’는 학습활동을 안정적으로 유지하는 역할을 해야 할 것이다.

초록 2 The purposes of this study is to identify the relationship between power and organizational learning activities in Korean companies. The forms of power this study uses are episodic and system power, that is proposed by Lawrence et al.(2005). The episodic power consist of ‘influence’ and ‘force’, while the systemic power is constituted of ‘domination’ and ‘discipline.’ Moreover, this study regards organizational learning activities as interactive learning and knowledge transfer activities. Based on literature, this study theoretically develop a conceptual model with 7 hypotheses regarding how four different forms of power impact on interactive learning and knowledge transfer activities. To examine the hypotheses, HCCP data provided by KRIVET was used, structural equation model analysis was conducted. This research found that the domination of power has strong relationship to both interactive learning and knowledge transfer activities but the force of power has negative relationship to the learning activities. In order to facilitate organizational learning activities by using the force of power, the power of force need to be conduct with the power of influence. Moreover the episodic power and systematic power need to jointly implement to organizational learning activities to achieve organizational innovation.

키워드1 일화적 권력, 체제적 권력, 상호작용학습, 지식 전이, 조직학습

키워드2 episodic power, systematic power, learning by interaction and knowledge transfer activities, organizational learning
 첨부파일
조직_내_권력_형태와_조직학습활동간의_관계_탐색.pdf
목록