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[제29권 2호]부실기업의 상호변경에 대한 주가반응

작성자 : 관리자
조회수 : 149
논문제목1 부실기업의 상호변경에 대한 주가반응

논문제목2 The Market Response to Corporate Name Changes of Failing Firms

주저자/소속 강내철/홍익대학교 공동저자/소속 진태홍/홍익대학교

학술지명 경영교육연구 발행기관명 한국경영교육학회

권(호) 29(2) 발행년월 2014년 04월

시작/끝 페이지 336/354 총페이지 19

언어 한국어

초록 1 본 연구는 최근 5년(2008년부터 2012년까지) 동안 상호를 변경한 404건의 사례를 대상으로 상호변경에 따른 주가반응을 사건연구 방법론으로 분석하였다. 본 연구의 실증분석 결과 상호변경에 대한 주가반응은 상호변경에 포함된 정보내용(information contents)과 관련이 있는 것으로 나타났다. 부실기업의 상호변경은 그 주가효과가 우량기업의 그것에 비해 상대적으로 낮다는 점을 알 수 있었다. 우량기업과 부실기업 간에 상호변경기간의 누적비정상수익률을 비교한 결과 우량기업의 누적비정상수익률은 부실기업의 그것보다 더 큰 것으로 나타났다. 이러한 실증 분석 결과는 우량기업이 정체성 변화를 신호하기 위한 상호변경과 부실기업의 일시적 위기모면을 위한 상호변경에 시장이 차별적으로 반응한다는 것을 시사한다.

초록 2 This paper analyzes stock price reaction to corporate name changes using event study methodology. Major findings of this paper are as follows:First, the higher financial soundness of a firm, the greater stock price reaction to a name change of the firm. Second, a permanent stock price increase from corporate name changes is found only in firms listed in KOSPI. As for firms listed in KOSDAQ, it is found that a positive preannouncement effect is followed by a negative post announcement drift, which largely cancels the announcement effect of corporate name changes. Third, the greater the PBR of a firm, which is a proxy for growth potential of the firm, the greater the announcement effect of corporate name changes. These findings suggest that market distinguishes corporate name changes for the change of the identity of firms from those for the simple change of image of failing firms.

키워드1 상호변경, 부실기업, 정체성, 이미지

키워드2 Corporate name changes, Failing firms, Identity, Image
 첨부파일
부실기업의_상호변경에_대한_주가반응.pdf
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