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[제29권 1호]소규모 외식업의 경영성과 요인에 관한 탐색적 연구

작성자 : 관리자
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논문제목 1 소규모 외식업의 경영성과 요인에 관한 탐색적 연구

논문제목 2 An Exploratory Study on the Performance Factors of the Small Food Service Industry

주저자/소속 조준희/목원대학교

교신저자/소속 김찬중/충북대학교

공동저자/소속 김철중/홍익대학교

학술지명 경영교육연구 발행기관명 한국경영교육학회

권(호) 29(1) 발행년월 2014년 2월

시작/ 끝 페이지 124/142 총페이지 19

언어 한국어

초록1 본 연구는 소규모 외식업의 경영성과에 영향을 미치는 요인들을 탐색적으로 연구하였다. 경영성과 요인은 창업가 특성, 고객관리, 입지요인으로 분류하고 소규모 외식업 경영인들을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 실증분석 결과 첫째, 소규모 외식업의 창업가 특성의 성취욕구와 자아의식 욕구는 경영성과에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 외식업 경영자의 성취욕구와 자아의식 욕구가 높으면 성과에 긍정적인 영향을 주는 것으로 볼 수 있다. 둘째, 고객관리도 경영성과에 유의한 것으로 나타났다. 따라서 적극적인 고객관리는 경영성과에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 볼 수 있다. 끝으로 표본 집단의 업태를 세분하여 경영성과와 평균치 차이검정 결과 매출액과 순이익의 평균이 한식, 양·일식 순 이었으며, 가장 적은 것은 분식업종이었다. 끝으로 이러한 연구결과를 바탕으로 효율적인 소규모 외식업 경영에 필요한 경영전략적인 시사점을 제시하였다.

초록2 This research has intended to conduct a study questingly on the factors that could have affected to the management results of the small food service industry. The factors are classified according to the characteristics of the founders, customer management, and site factors. A survey was made to the actual people who run the small food service businesses. As a result of the survey, three meaningful outputs are found. First, a founder’s personal desires to accomplish and the self-consciousness affect to the business performance positively. This means that higher the founder’s desire to accomplish and self-consciousness calls for the greater effect to the business performance positively. Second, the customer management controls also make the positive effect to the business performance. This means more aggressive actions for the customer management controls would lead to the better business performance. Lastly, an analysis was made to compare the business performance and the average numerical value, the greater number in average came out to be the Korean food and Western food, Japanese food sequentially. Snacks was the least. As such, this research is suggesting, based on the results above, the business strategies for the effective management of the food service business.

키워드1 외식업, 창업가 특성, 경영성과

키워드2 Food Service Industry, Characteristics of the Founders, Business Performance
 첨부파일
소규모_외식업의_경영성과_요인에_관한_탐색적_연구.pdf
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