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[제29권 1호]Motivations Triggering Electronic Word of

작성자 : 관리자
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논문제목 1 Motivations Triggering Electronic Word of Mouth Intention: A Study for E-Learning Websites at Vietnam

논문제목 2 베트남 e-러닝 사이트에서 e-구전의도에 영향을 미치는 동기요인에 관한 연구

주저자/소속 Su Le Hoanh/부경대학교

공동저자/소속 Tuan Nguyen Manh/호치민국립대학교

교신저자/소속 이현규/부경대학교


학술지명 경영교육연구 발행기관명 한국경영교육학회

권(호) 29(1) 발행년월 2014년 2월

시작/ 끝 페이지 97/123 총페이지 27

언어 영어

초록1 The primary objectives of this study are to identify the motivations triggering electronic word of mouth (eWOM) intention on E-learning websites in Vietnam, measure the level of influence of each motivation affecting eWOM intention, and show the differences in motivations of users based on demographic characteristics. The research was conducted through two steps, the preliminary and the main one.
Preliminary study was done by qualitative exploratory methods. The results showed that the motivations triggering eWOM intention include: reputation, rewards, sense of belonging, enjoyment of helping and perceived of behavioral control. Official research was used by questionnaire survey with 334 samples collected. Data is used to assess the scales’ reliability and validity with Cronbach's alpha analysis, exploratory factor analysis, correlation and multiple regression analysis to test the hypotheses. The results showed that the motivations triggering eWOM intention include: reputation, rewards and sense of belonging. And the sense of belonging has the highest impact on eWOM intention.
Research results help administrators of E-learning websites better understand the motivations triggering eWOM intention. Since then, they might have the direction to design website functionalities and terms of use to promote the active participation in eWOM. In addition, the findings also contribute to the additional theoretical basis of motivations triggering eWOM and measurement scales.

초록2 본 연구의 목적은 베트남에서 운영 중인 e-러닝 사이트에 대한 입소문 즉, e-구전을 발생시키는 동기요인을 인구통계학적 요인을 중심으로 사용자들의 특성을 반영하여 조사하는 것이다. 이를 위하여 본 연구는 예비조사와 본조사의 두 가지 단계를 통해 수행되었다. 예비조사는 질적 탐색 방법에 의해 수행되었으며, 그 결과로 e-구전에 영향을 미치는 요인이 명성, 보상, 소속감, 지각된 행동통제 등으로 조사되었다. 본 조사에 앞서 334개 샘플을 대상으로 신뢰성과 타당성 분석이 수행되었으며, 가설검증에는 다중회귀분석이 사용되었다. 그 결과 e-구전에 영향을 미치는 변수는 명성과 보상, 그리고 소속감으로 밝혀졌으며, 그 중 소속감이 가장 큰 영향을 미치는 동기요인으로 조사되었다. 본 연구의 결과를 통해 베트남에서 운영중인 e-러닝 회사들은 가입자들에 대한 보상과 소속감, 그리고 보상을 통해 더욱 자사의 사이트를 활성화시킬 수 있을 것이라는 시사점을 얻게 되었으며, e-구전에 미치는 동기요인에 대한 이론적 토대를 더욱 확장할 수 있게 되었다.

키워드1 motivation, word of mouth, e-word-of-mouth intention, eWOM, E-learning

키워드2 e-구전, e-구전 동기요인, eWOM, e-러닝, 베트남
 첨부파일
Motivations_Triggering_Electronic_Word_of_Mouth_Intention.pdf
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