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[제29권 1호]모바일 상거래 서비스 충성도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구

작성자 : 관리자
조회수 : 174
논문제목 1 모바일 상거래 서비스 충성도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구

논문제목 2 The Impact of Trust and User Satisfaction on Mobile Commerce Service Loyalty

주저자/소속 정경수/경북대학교

교신저자/소속 황보충/경북대학교

공동저자/소속 찐쌰오페이/경북대학교

학술지명 경영교육연구 발행기관명 한국경영교육학회

권(호) 29(1) 발행년월 2014년 2월

시작/ 끝 페이지 71/96 총페이지 26

언어 한국어

초록1 무선 인터넷과 스마트폰이 널리 보급되면서 다양한 모바일 애플리케이션을 기반으로 모바일 상거래가 빠르게 성장하고 있다. 모바일 환경에서 외생변수인 정보품질, 시스템품질, 서비스품질에 대한 구성요인은 선행연구를 통해 도출하였으며 신뢰와 만족도를 매개로 하여 모바일 상거래 서비스 충성도에 미치는 영향에 대하여 연구를 하였다. 본 연구에서는 2003년 발표된 DeLone과 McLean의 수정된 정보시스템 성과 모형을 기반으로 하여 연구모형을 설계하고 설문조사를 통하여 연구모형과 가설을 검증하였다. 스마트폰과 테블릿 PC를 이용한 모바일 상거래 경험이 있는 176명의 사용자를 대상으로 한 실증 분석 결과는 다음과 같다.
첫째 정보시스템 품질 요인으로 정보의 정확성 및 유용성, 시스템의 연결성 및 보안성, 서비스의 공감성 및 개인화가 중요한 역할을 수행하는 것으로 나타났다. 둘째, 사용자들에게 모바일 상거래의 신뢰는 만족도에 유의한 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 마지막으로 사용자의 신뢰와 만족도는 사용자 충성도에 유의한 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 이러한 결과는 모바일 상거래에 대한 신뢰와 만족도가 높아지면 사용자의 충성도를 향상 시킬 수 있는 것을 의미하고 사용자 만족도는 충성도의 선행요인이라는 것을 재확인 하였다. 또한 모바일 상거래에서 만족도보다 신뢰가 더 중요한 영향요인이라는 것도 알 수 있었다.

초록2 More recently, a rapidly growing segment of e-commerce is mobile commerce. Mobile commerce relies on the use of mobile, wireless devices, such as smart phones and tablet PC to place orders and conduct business. In this mobile environment, three dimensions, system quality, information quality , and service quality were selected based on the revised IS success model of DeLone and McLean. System quality considers the technical aspects of a system including convenience of access, system reliability, response time, and flexibility. The definition of information quality includes measures of accuracy, currency, timeliness, understandability and conciseness. Over the years, IS support has expanded to include a portfolio of e-commerce and mobile commerce, service quality became an important dimension of IS success. In general, the service quality of IS refers to the service quality provided by the IS department over all of its service users.
On the other hand, trust and user satisfaction have been studied frequently in the context of e-commerce since lack of trust in online shopping is one of the big problems. In this study, we develop a research model that explains the impact of trust and user satisfaction on service loyalty in today's mobile commerce environment. Our model also investigates DeLone and McLeans's key variables to service loyalty. The research model has been validated through survey data collected from 176 users of mobile commerce. Most of our hypothesized relationships are supported by the analysis of data.
Several theoretical contributions and practical implications are discussed in the paper and future research possibilities are provided in the final section.

키워드1 모바일 상거래, 서비스 품질, 고객 신뢰, 사용자 만족도, 서비스 충성도

키워드2 Mobile commerce, Service quality, Consumer trust, Service loyalty
 첨부파일
모바일_상거래_서비스_충성도에_영향을_미치는_요인에_관한_연구.pdf
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