논문제목1 The Effect Relationship among CSR, Corporate Image, Customer Satisfaction, and Customer Loyalty: Focused on Chinese Case
논문제목2 기업의 사회적 책임, 기업이미지, 고객만족, 고객충성도의 영향관계: 중국사례를 중심으로
주저자/소속 오재신/한국국제대학교 교신저자/소속 신재익/경상대학교 공동저자/소속 정기한/경상대학교
학술지명 경영교육연구 발행기관명 한국경영교육학회
권(호) 28(5) 발행년월 2013년 10월
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언어 영어
초록1 In the face of growing worldwide interest in corporate social responsibility(CSR), this paper explores how CSR factors influence corporate image and whether the virtuous circle relationship among the constructs of this study is or not. There may be the difference of perceptions of CSR between consumers of developing and developed countries. This study SEM to test the hypotheses. The findings showed that ethical, legal, and economic responsibilities and consumer protection of CSR positively affected corporate image but philanthropic responsibility and environmental contribution did not. Corporate image positively affected customer satisfaction and customer loyalty, and customer satisfaction positively affected customer loyalty. Thus, managers should put CSR factors into action in the perspective of consumers, which will encourage customers to perceive the firms more favorably. The conclusion draws implications for marketing practice and future research.
초록2 기업의 사회적 책임에 관한 세계적 관심이 증가하는 가운데, 본 연구는 CSR의 구성 요인들이 기업이미지에 미치는 영향과 함께 고객만족 및 고객충성도와의 관계가 유효한지를 규명하고자 하였다. 소비자들 간 그리고 국가 간의 CSR에 관한 지각은 서로 다를 수 있다. 본 연구에서는 중국소비자들의 CSR에 관한 지각을 중심으로 자료를 수집하여 분석하였다. 이론적 배경을 바탕으로 연구가설을 수립하였으며, 가설검정을 위해 구조방정식 모형을 사용하였다. 주요 분석결과는 다음과 같다. CSR의 구성 요인 중 윤리적 책임, 법적 책임, 경제적 책임, 소비자 보
호는 기업이미지에 정의 유의한 영향을 주었지만, 자유재량 책임과 환경적 공헌은 기업이미지
에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 분석되었다. 한편, 기업이미지는 고객만족과 고객충성도에 정의 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 이어서 고객만족과 고객충성도 간의 관계도 유의한 정의 관계가 있음을 보여주었다. 따라서 CSR 강화를 위한 기업의 노력은 기업이미지와 고객만족, 그리고 고객충성도를 제고할 수 있다.
키워드1 CSR, Corporate image, Customer satisfaction, Customer loyalty
키워드2 기업의 사회적 책임, 기업이미지, 고객만족, 고객충성도