논문제목1 팀 다양성과 관계지향적 자아정체성이 개인의 목표전념과 창조적 행동에 미치는 영향
논문제목2 The Effects of Team Diversity and Relative Identity Orientation on Goal Commitment and Creative Behavior of Individual Team Member
주저자/소속 박노윤/ 성신여자대학교
학술지명 경영교육연구 발행기관명 한국경영교육학회
권(호) 28(5) 발행년월 2013년 10월
시작/끝 페이지 221/250 총페이지 30
언어 한국어
초록1 본 연구는 팀 다양성이 개인수준의 목표전념과 창조적 행동에 미치는 영향과, 이들 관계에 대한 관계지향적 정체성의 조절효과를 분석한다. 팀의 다양성은 연령과 전공의 다양성으로 분류하여 측정하였다. 연구결과, 전공다양성은 팀 구성원의 목표전념과 창조적 행동에 미치는 영향은 유의하게 나타나지 않았으며, 연령다양성은 목표전념과는 유의하지 않은 관계를 보여주지 않았지만, 창조적 행동과는 유의한 정의 관계를 보여주었다.
관계지향적 정체성은 팀 구성원의 목표전념과 창조적 행동에 긍정적인 영향을 미치는 것으
로 나타났다. 이러한 결과는 팀 다양성보다 개인적 특성 차이가 팀 구성원의 행동에 더 중요한 영향을 미침을 제시한다. 그리고 다양성과 성과의 관계에 대한 관계지향적 정체성의 조절효과가 유의하게 나타났다. 즉 관계지향적 정체성이 높은 사람은 그렇지 않은 사람보다 팀 다양성이 목표전념과 창조적 행동에 미치는 영향이 더 긍정적인 경향을 보인다.
초록2 This study investigated the effects of group diversity on goal commitment and creative behavior of individual group member, and the moderating effects of relative identity orientation on the relationships between group diversity and individual behavior. Group diversity was evaluated in terms of age and educational background. The results of this study indicated that educational background diversity had no significant effects on goal commitment/creative behavior, and that age diversity had no significant effect on goal commitment and positive effect on creative behavior. Relative identity orientation was positively related to two outcome variables. And relative identity orientation was found to positively moderate the relationships between diversity in age/educational background and goal commitment/creative behavior. These relationships were significantly positive only when relative identity orientation was high. This study expected the negative relationships between age/educational diversity and goal commitment, but the result showed that for high level group of relative identity orientation, age/educational background influenced positively to goal commitment.
키워드1 팀 다양성, 연령다양성, 전공다양성, 관계지향적 정체성, 목표전념, 창조적 행동
키워드2 기업의 사회적 책임, 기업이미지, 고객만족, 고객충성도