논문제목1 QFD기법을 이용한 염색가공업 품질경쟁력 제고방안에 관한 연구
논문제목2 A Study on Improving the Quality Competitiveness in Dyeing and Finishing Industry by using QFD
주저자/소속 이성욱/한양대학교. 홍사선/한양대학교. 임재호/한양대학교
학술지명 경영교육연구 발행기관명 한국경영교육학회
권(호) 28(4) 발행년월 2013년 8월
시작/끝 페이지 171/199 총페이지 29
언어 한국어
초록1 본 연구는 염색가공업의 제품 중 우수한 기능성을 개발하고 설계하기 위해서 필요로 하는 기능적 요구사항들을 확정하기 위해 QFD 방법을 염색 제품 특성에 맞게 수정하고 이를 이용하여 기능적 요구사항을 도출하는 데 목적이 있다. 이를 위하여 염색가공 제품을 이용하는 고객을 대상으로 품질 항목을 BSC관점에 입각하여 도출한 7점 척도 항목으로 설문조사를 실시하여 고객만족수준과 요구사항의 중요도를 파악하였다.
QFD 분석결과 우선, 고객들이 비교적 만족하고 있는 항목은 컬러규격 보유, 시장점유율 확
대를 위한 혁신적인 품질관리, 실험 및 검사 장비 보유, 고객만족도를 측정 결과를 프로세스에 반영 등으로 나타났다. 반면, 품질교육목표가 전략목표에서 출발, 가공공정 설정과정에 고객 참여, 품질교육니즈 파악에 종업원 참여 등의 항목은 만족도가 비교적 낮게 나타났다. 둘째, 고객 요구사항 중 상대적 비중이 가장 높은 항목은 컬러규격 보유, 실험 및 검사 장비 보유, 시장점유율 확대를 위한 혁신적인 품질관리 등으로 나타났다. 셋째, 섬유 염색 가공 품질요소와 중요도 모두를 고려했을 때 가장 중요히 되는 요소로는 고객중시로 나타났다. 품질요소가 중요시 되는 요소로는 리더십, 중요도가 중요시 되는 요소로는 프로세스로 나타났다.
이 결과를 토대로 염색가공 업체는 중요도가 높은 품질요소를 중점적으로 개선하여 고객만족도를 높이도록 하여야 할 것이다.
초록2 The purpose of this study is to derive a functional requirement from QFD by which is modified to be fit to the characteristics of dyeing and finishing products for developing and designing a new improved products in dyeing and finishing industry.
To achieve this purpose, we conducted a survey of quality items from BSC point of views measured by Likert 7 scale to customers using dyeing and finishing products for detecting customers’satisfaction and relative importance of their requirement.
The results of this study are as following. First, the items with higher satisfaction by customers are holding color standards, innovative quality management for expanding market share, possessing test & inspection equipments, and reflecting customers’ satisfaction to process. On the other hands, the items with lower satisfaction by customers are the educational goal of quality caused from the strategy goal, customer participation process, employee participation in quality education. Seconds, from the point of view of the customers’ requirements, the items with the relatively high proportion is holding color standards, possessing test & inspection equipments, and innovative quality management for expanding market share. Thirdly, considering the both quality elements and the importance, the most important factor is the consumer-intimate in dyeing and finishing industry.
Leadership and process is important factor for quality elements and the importance, respectively. Based on these results, dyeing and finishing firms are able to increase customer satisfaction to improve the quality element with the higher importance.
키워드1 개염색가공, QFD, 고객만족
키워드2 QFD, Dyeing and Finishing Industry, Customer Satisfaction