논문제목1 잠재적 경쟁상황에서 지식공유에 영향을 미치는 요인에 관한 연구
논문제목2 A Study on the Factors Affecting Knowledge Sharing in Potential Competition
주저자/소속 전현규/경희대학교, 김민용/경희대학교
학술지명 경영교육연구 발행기관명 한국경영교육학회
권(호) 28(4) 발행년월 2013년 8월
시작/끝 페이지 553/582 총페이지 30
언어 한국어
초록1 오늘날 지식은 단순한 정보나 이해의 수준을 넘어 개인과 기업의 문제해결에 필요한 ‘비결(know-how)’로 인식되기에 이르렀다. 본 연구는 조직이나 기업체 또는 부서 내에서도 동일하게 발생할 수 있는 잠재적 경쟁상황이 예상되는 커뮤니티 내에서, 개인들이 스스로에게 불이익이 될 수 있음에도 불구하고 자발적으로 지식을 공유하는 현상과 관련하여, 그러한 커뮤니티내에서 구성원들의 경쟁관계 인식의 강도의 차이와 지식공유 의도의 영향요인들 사이에는 어떤 차이가 있는지를 밝혀보고자 한다. 그동안의 지식공유에 대한 연구에서는 구성원 간에 존재할 수 있는 ‘잠재적 경쟁상황’을 고려한 연구는 사실상 미미한 실정이다.
따라서 본 연구에서는 선행이론 중 계획된 행위이론, 관계적 자본, 공동체 의식 및 심리적 요
인으로 경쟁관계 인식을 통해 가설을 도출하고, 설문 데이터를 수집하여 분석하였다. 그 결과
‘경쟁관계를 강하게 인식하는 집단’에서는 돕는 즐거움 요인만이 지식공유 의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으나, ‘경쟁관계를 약하게 인식하는 집단’에서는 태도, 상호호혜, 소속감, 평판, 돕는 즐거움 요인들이 영향 요인으로 나타났다. 이러한 결과는 커뮤니티에서 구성원들이 실제로 잠재적 경쟁관계를 인식하고 있으며, 그러한 인식 정도에 따라 지식공유 의도에영향을 미치는 요인에도 차이가 있는 것으로 밝혀졌다.
초록2 The aim of this study is to investigate why people voluntarily contribute knowledge to others in the electronic network of practice expected potential competing despite the fact that it can be a disadvantage to themselves. In addition, we are also interested to know the people of the network actually recognize the other party as a rival. Then we try to find out the factors affecting the intention of knowledge sharing according to the differences in the awareness of rivalry among community members. Our hypotheses are established on the basis of the theories of TPB(Theory of Planned Behaviour), Relational Capital, Sense of Community, and Awareness of Competition to develop a research model and hypotheses for this study.
To test the proposed research model and the hypotheses, we adopted the survey method for data collection, and examined our hypotheses by applying the multiple regression analysis method to the collected data. Our unit of analysis was the individual. We target the people who share knowledge in the specific electronic network of practice preparing for national level or municipal civil service exams.
The findings of this study show that the factors of Attitude, Reciprocity, Membership, Reputation, and Enjoy Helping significantly affect individuals' knowledge sharing intention in case of the collective with weak competition. But, these results are quite different in the collective with strong competition.
The results show that there are significant differences in the factors affecting knowledge sharing in potential competition.
키워드1 지식경영, 지식공유, 지식기여, 경쟁, TRA, TPB, 사회자본, 공동체의식, 경쟁의식
키워드2 Knowledge Management, Knowledge Sharing, Competition, TPB, Relational
Capital, Sense of Community, Awareness of Competition