'논문제목1 버스 운행형태 분석 및 경영합리화 방안에 관한 연구
논문제목2 A Study for Service Conformation Analysis and Management Rationalization of the Transportation Industry
주저자/소속 김예경/경남과학기술대학교, 교신저자/소속 임성웅/대경회계법인
학술지명 경영교육연구 발행기관명 한국경영교육학회
권(호) 28(1) 발행년월 2013년 2월
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언어 한국어
초록1 시내버스 및 농어촌버스 운송사업의 특성을 보면 노동집약적 산업으로서 대중교통의 서비스기능 특히, 취약계층의 교통비 부담 경감, 교통질서 유지, 도로 효율성제고 등 공익적 기능을 수행하는 사업임에도 불구하고 중앙 정부 및 지방자치단체의 충분한 재정 지원 없이 민간 기업에 의해 운행되고 있다.
또한 운행노선, 차량공급대수, 운임 등 여러 부문에서 정부의 인가 및 면허에 대한 관리감독으로 인한 사업경영의 자율성이 제약되어 있어 경영개선은 오로지 운송원가보상 수준인 운임에만 의존할 수밖에 없는 특성을 지니고 있다.
본 연구에서는 경상북도 시내 및 농어촌버스의 운송사업체를 중심으로 업체의 규모, 업체별 수입금, 운송원가 등 경영실태를 분석하고, 적자보전 및 경영정상화를 위하여 필요한 적정한 수준의 요금인상 및 재정지원 규모 등을 파악하여 제시함으로써 중소도시 및 농어촌 지역의 버스운송사업이 장기적으로 발전할 수 있는 방안을 제시하고자 한다.
버스운송업계의 경영개선을 위하여 적정원가를 보상하는 운임이 책정되어야 하나 수송수요의 감소와 연관되는 요금인상의 한계와 사후적인 원가보상주의에 의한 요금인상은 서비스 개선과 직접 연계될 수 없을 뿐 아니라 정부의 물가 관리정책과 관련한 요금인상의 통제로 경영수지 개선에 많은 어려움을 겪고 있다.
이와 같은 경영난 해소를 위해서는 내적으로 경영통제능력을 재점검하는 한편 경제적인 운행, 차량정비 등 경영합리화를 통한 원가절감과 수익금누수방지 등 비효율적인 경영요소를 과감히 제거해야한다. 외적으로는 각종 세제감면혜택, 수송수요의 변화에 따른 운행차량 감차, 운행횟수 감소에 대한 탄력적 대응 등 사업계획변경의 규제완화, 차량대체에 따른 금융지원 등 법적 제도적 개선이 요망된다. 또한 이용승객의 편의성을 고려하여 불가피하게 운행되는 비수익 노선에 대해서는 별도 재정지원 대책이 수립되어야 할 것으로 보인다.
초록2 Bus transportation business is a labor-intensive industry, which functions as a public transport service that perform public functions such as maintaining traffic order, reducing financial burden of transportation, and enhancing road efficiency. However, this business is managed by private companies without sufficient financial support from the government.
Also, the companies should resort only to the fare of the bus, which can be considered as just a reward of production cost of transportation, for improving management. This is because the government restrains the companies' autonomy as the name of supervisor in such parts as service routes, the number of vehicle supply, and the freight of the buses.
The freight should be decided appropriately to improve the business, but increasing the fee is not directly related to the service improvement but causes decrease of the demand. What's worse, government does not allow the increasement that easily, because of its policies relating to the management of inflation.
To get out of this financial problem, companies should recheck their capacity of management control, rationalize the management to lower the cost, and get rid of inefficient factors such as leakage of the income.
Government should also provide tax privilege and financial support for vehicle substitution, and ease restraints about the management for allowing the companies to respond flexibly to the change of transport demand.
In addition, extra financial support measures have to be established for non-profit but necessary routes, which are for the convenience of passengers.
키워드1 버스운송사업, 경영개선, 경영합리화, 운임제도, 운송원가계산
키워드2 Bus transportation business, Management Improvement, Management Rationalization, Fare system, Transportation Costing'