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[제28권 1호] 문화예술 스폰서십에 대한 가치인식이 점포감정과 점포애고에 미치는 영향

작성자 : 관리자
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'논문제목1 문화예술 스폰서십에 대한 가치인식이 점포감정과 점포애고에 미치는 영향

논문제목2 The Effects of Cultural Sponsorship Values on the Store Attachment and Store Patronage

주저자/소속 신종국/부산대학교, 교신저자/소속 박민숙/부산가톨릭대학교, 공동저자/소속 윤거일/부산대학교

학술지명 경영교육연구 발행기관명 한국경영교육학회

권(호) 28(1) 발행년월 2013년 2월

시작/끝 페이지 143/162 총페이지 19

언어 한국어

초록1 본 연구는 소매점이 제공하는 문화예술 스폰서십의 가치에 대한 소비자의 인식이 점포에 대한 애착과 감사의 감정을 형성하고 점포애고로 이어질 수 있음을 검증하기 위해 구조모형을 통한 검증을 실시하였다. 분석결과, 소매점의 문화예술 스폰서십에 대해 인식하는 가치에는 직접적 가치(정서적 가치와 경제적 가치) 및 간접적 가치(관계적 가치와 사회공헌적 가치)로 나타났으며, 이러한 가치는 점포에 대한 애착을 형성할 뿐만 아니라 문화예술 스폰서십을 제공한 점포에 대해 감사하는 감정을 가지는 것으로 나타났다. 이러한 점포애착과 감사는 지속적으로 점포를 방문하게 되는 점포애고 행동으로 이어졌다.

초록2 This study builds on previous research to investigate the importance of customer perception on the value of culture sponsorship. In order to explain detailed values of culture sponsorship, we classify the values into four categories such as emotional, economic, relational, and socially responsible value. Then we examine the relationships among values of culture sponsorship, store attachment, gratitude toward store, and store patronage empirically. Results indicate that values of culture sponsorship of retailer have a positive effect on store attachment and gratitude toward store; Store attachment has a positive effect on gratitude toward store; Store attachment has a positive effect on store patronage; Gratitude toward store has a positive effect on store patronage.

키워드1 문화마케팅, 문화예술 스폰서십, 점포애착, 감사, 점포애고

키워드2 Culture Sponsorship, Values of Culture Sponsorship, Store Attachment, Gratitude toward Store, Store Patronage'
 첨부파일
07_12-138.pdf
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