'논문제목1 기업의 사회적 책임과 기업가치 관련성
논문제목2 The Relevance of Corporate Social Responsibility and Corporate Value
주저자/소속 전인수/배재대학교, 공동저자/소속 설유영/전북대학교 박사수료
김철교/배재대학교
학술지명 경영교육연구 발행기관명 한국경영교육학회
권(호) 27(5) 발행년월 2012년 10월
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언어 한국어
초록1 본 연구는 기존의 기업의 사회적 책임에 대한 연구 분야를 좀 더 확대시켜 기업의 사회적 책임과 기업가치 와의 관련성에 대해서 실증적으로 살펴보았다. 즉, 기업의 사회적 책임을 실행하는 노력에 대한 대용치로 KEJI Index를 사용하고, 기업가치 관련 변수들 중에서 Tobin Q와 MB(자기자본의 시장가치/ 자기자본의 장부가치)를 사용하여 기업의 사회적 책임과 기업가치 변수와의 관련성을 실증적이며 체계적으로 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 경제정의실천연합에서 평가한 기업의 경제정의지수가 높을수록 기업가치는 증가하고 있는 것으로 나타났다. 즉, 기업의 사회적 책임 실천에 대한 노력의 결과가 빠르게 전파된다면 해당 기업의 사회적인 이미지는 좋은 기업으로 크게 부각되고 있으며, 결과적으로 기업의 매출 증대를 통한 기업가치 증대에 긍정적인 영향을 주고 있음을 알 수 있다. 둘째, 윤리경영을 도입한 기업들과 그렇지 않은 기업들의 기업가치에 대한 차이를 검증한 결과에서 윤리경영을 도입한 기업들이 기업가치가 더 높은 것으로 나타났다. 이는 기업의 사회적 책임 실천에 대한 직·간접적인 노력의 결과인 윤리경영을 도입하여 실천하는 기업과 그렇지 않은 기업 간에 사회적인 인식 부분에서 분명한 차이는 존재하며, 상대적으로 기업가치 증대에 긍정적인 영향을 주고 있는 것으로 이해할 수 있다. 셋째, 기업의 사회적 책임을 시행하는 기업들에 대해서 우수기업과 평균이하의 기업으로 나누어 기업가치에 미치는 영향을 검증한 결과, 기업의 경제정의지수가 우수한 기업일수록 기업가치는 크게 증가하고 있음을 알 수 있었다. 사회적 책임을 실천하는 기업에 대해서 좋은 평가를 할 것이다. 결과적으로 기업의 사회적 책임을 실천하는 기업들이 자본 시장의 이해관계자들에게 더 좋은 평가를 받고 있어 기업가치가 더 높게 나타나고 있는 것을 알 수 있었다.
초록2 This research emphasized to enhance and exemplify a bit more scale for the existing corporate social responsibility and the relevance of corporate variable values and characteristics. In other words, as using the Index KEJI as for the effort regards on enforcing corporate social responsibility that analyzed empirically and systematically corporate social responsibility and the relevance of corporate value, to do that I select as for using Tobin Q and MB (the market value of equity/book value of equity value) among the relevance of corporate value. The results of this study are as follows. First, it revealed that corporate values are increasing as corporate economic justice index is in the higher-ranked by the evaluation of Citizens’ Coalition for Economic Justice. In other words, if the results of the direct and indirect efforts for the practice quickly spread regards on corporate social responsibility, we confirmed that corporate social image are influencing to good business, as a result, to increase corporate value and a positive impact through business revenue increase. Secondly, Corporate that were introduced Ethics management showed higher corporate value as after we verifying two corporate between adopted and none adopted corporate. Thirdly, regarding Corporate to practicing on social responsibility, we verified two groups between excellent and below average Corporate for conducting of Social responsibilities and research to study how it influence their enterprise values. As corporate economic justice index increased significantly more I found that an enterprises value is increasing excellently. I will evaluate more positively to the corporate practicing on social responsibilities. As a result, even if spending budget a corporate social responsibility for the direct and indirect costs in practice rather than corporate that do not have any effort, Practicing corporate is getting a better evaluation to the stakeholders and capital markets including public clients in market and public opinions. Consequently, we concluded that the ethical corporate can find a higher value in market.
키워드1 사회적 책임, 윤리경영, 기업가치
키워드2 Social Responsibility, Business Ethics, Corporate Value'