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[제27권 4호] 온라인게임(MMORPG)에 대한 경험적 가치가 환기수준과 재이용의도에 미

작성자 : 관리자
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'논문제목1 온라인게임(MMORPG)에 대한 경험적 가치가 환기수준과 재이용의도에 미치는 영향

논문제목2 The Effects of Experiential Value of MMORPG on Energetic Arousal, Tense Arousal and Intention to Reuse

주저자/소속 강태용/경북대학교, 공동저자/소속 장흥섭/경북대학교
최진아/경북대학교 경영학부 석사과정


학술지명 경영교육연구 발행기관명 한국경영교육학회

권(호) 27(4) 발행년월 2012년 08월

시작/끝 페이지 439/460 총페이지 22

언어 한국어

초록1 본 연구는 대규모 다중 사용자 온라인게임(이하 MMORPG)에 대한 경험적 가치가 이용자의 환기수준에 미치는 영향을 파악하고, 이 환기수준이 재이용의도에 어떻게 영향을 미치는지 실증적으로 연구하여 향후 세계시장에 진출할 국산 MMORPG가 사용자 관점에서 경쟁력을 갖추는데 기여하고자 하는데 연구의 목적이 있다. 이러한 연구목적을 달성키 위해 일정수준 이상 게임에 숙련되어 경험적 가치가 축적되었다고 판단되는 MMORPG 이용 경력 6개월 이상인 사용자를 대상으로 총 273부의 설문지를 배포 및 수거하여 실증분석을 실시하였다. 분석결과, 경험적 가치 중 즐거움과 일상탈출은 활동적 환기와 긴장적 환기 모두에, 심미성은 활동적 환기에 유의한 영향을 미쳤으며, 활동적 환기와 긴장적 환기 모두 이용자의 재이용의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.

초록2 The purpose of this study is to describe how expriential value influences arousal of customers and intention to reuse depending on service life of respondents on MMORPG. Questionnaire surveys were conducted on individuals who were experienced at MMORPG from teanage youth to thirties. We used a LISREL 8.70 structural equation model in order to verify the proposed hypotheses. The results of this study are as follows. The results show that some experiential values such as enjoyment and escape have a significant effect on both energetic and tense arousal. However, Aesthetics only had a positive impact on energetic arousal. Also, Interactivity, Epistemic Curiosity and Telepresence didn't have a significant effect on customers' Arousal. The results of this study will help companies understand the experiential values on Arousal of consumers. futhermore, The findings will help companies plan the marketing strategy and future MMORPG' development effectively.

키워드1 온라인게임, MMORPG, 경험적가치, 환기수준, 활동적환기, 긴장적환기

키워드2 Experiential value, Energetic Arousal, Tense Arousal, MMORPG'
 첨부파일
12-072.pdf
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