자료실         게재논문 원문서비스

[제27권 3호] ‘일본배낭여행’ 수강자의 자기주도성이 자아태도에 미치는 영향

작성자 : 관리자
조회수 : 151
'논문제목1 ‘일본배낭여행’ 수강자의 자기주도성이 자아태도에 미치는 영향

논문제목2 A Study on the Effect of the Self-Direction on the Self-Attitude by Japan Backpacking Students

주저자/소속 윤지연/충남교통연수원, 공동저자/소속 이용근/공주대학교
이종호/공주대학교


학술지명 경영교육연구 발행기관명 한국경영교육학회

권(호) 27(3) 발행년월 2012년 06월

시작/끝 페이지 463/483 총페이지 21

언어 한국어

초록1 본 연구는 ‘일본배낭여행’이라는 사이버 강의 수강자들의 자기주도성이 자아태도에 미치는 영향을 분석하였다. 사이버교육 수강자를 대상으로 Guglielmino가 개발한 자기주도적 학습 준비도(SDLRS)와 자아태도 측정요인을 활용으로 요인분석과 신뢰도 분석을 하였으며, SPSS 18.0을 이용하여 분석을 실시하였다. 연구 결과, 자아발견에 영향을 미치는 요인은 개방성, 수용성, 열정, 창의성, 자아존중감에 영향을 미치는 요인은 미래지향성, 문제해결능력, 독립성, 책임감, 자아통제감에 영향을 미치는 요인은 책임감, 열정, 독립성, 문제해결능력으로 나타났다. 연구 결과에서 볼 수 있듯이 사이버교육을 이론적 측면이 아니라, 여행이라는 체험활동을 접목시킴으로써 교육을 자아실현의 목적으로 보았으며, 사이버교육의 발전과 여행의 측면에서는 여행업의 발전방향을 제시코자 실시하였다.

초록2 The purpose of this study is to find the new methods and effects of Cyber-education through the actual activities at the process of cyber education. In other words, it focuses on the Self-Attitude of learner with their Self-Direction participation in real activities. ''Japan Backpacking'', which was operated by Cyber-education in G University, was consisted of the theoretical studies and discussions for 13 weeks. And learners had to participate in actual Backpacking for 6 days. The results of this study are different from those of theory. Passion, openness, acceptability, creativity of Self-Direction have affected on Self-Discovery. And future-oriented, problem solving skill, independence, responsibility have on Self-Esteem. Finally responsibility, passion, independence, problem solving skill of Self-Direction have on Self-Control. I can think theses results in terms of 2 aspects through this study. First, Cyber-education has many advantages as well as demerits, therefore the alternative to reinforce the strength and recover the weaknesses should include actual activities in Cyber-education. So it must provide not only the learning process in Cyber-space but also the opportunities to make practice the contents of education. Second, tour agency already uses EC. But traveler can get more informations on tour than tour agency and make reservations of the tickets, hotel etc. through Internet. So the functions and roles of tour agency are reducing with slow speed. So this study can suggest the alternative as new tour product to tour agency. In other words, the tour agency is not to sell tour product cheaply but only to suggest the tour product composing of education process as lifelong education.

키워드1 일본배낭여행, 자기주도성, 자아태도, 자아발견, 온라인강의, 사이버교육, 자아통제감, 자아존중감

키워드2 Japan backpacking, self-direction, self-attitude, cyber education'
 첨부파일
12-043.pdf
목록