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[제27권 3호] 미용 서비스 산업에서 관계적 요인이 추천의도에 미치는 영향

작성자 : 관리자
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'논문제목1 미용 서비스 산업에서 관계적 요인이 추천의도에 미치는 영향

논문제목2 The Effects of Relational Factors on Referral Intention in the Beauty Service Industry

주저자/소속 조현진/원광대학교, 공동저자/소속

학술지명 경영교육연구 발행기관명 한국경영교육학회

권(호) 27(3) 발행년월 2012년 06월

시작/끝 페이지 189/207 총페이지 19

언어 한국어

초록1 본 연구는 미용 서비스 산업을 중심으로 고객의 추천의도에 영향을 미치는 관계적 요인을 파악하는데 그 목적이 있다. 추천의도를 형성하는 관계적 변수들을 통합하여 조망하고 이들의 차별적인 역할을 확인하는데 그 의의가 있다. 이를 위해 만족과 신뢰가 결속에 미치는 영향을 살펴보고, 추천의도를 형성하는데 있어 만족과 신뢰 및 결속이 지니는 효과를 분석하였다. 연구결과 만족은 정서적 결속과 계산적 결속에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 신뢰는 정서적 결속에 긍정적인 영향을 미치는 반면, 계산적 결속에는 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 그리고 만족과 신뢰 및 정서적 결속은 추천의도에 긍정적인 영향을 미치고 있지만, 계산적 결속은 추천의도에 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.

초록2 The purpose of this study is to examine relational factors having an effect on customer's referral intention in the beauty service industry. This study shows the conformation of discriminative roles through the integration of relational variables composing of the referral intention. For fulfilling the purpose of this study it was examined how satisfaction and trust would affect commitment and analyzed how the effects of satisfaction, trust and commitment would give the influence of causing referral intention. It was revealed that satisfaction had a positive effect on the affective and calculative commitment. Also trust positively gave some influence to the affective commitment, but trust didn't significantly affect calculative commitment. Satisfaction, trust, and affective commitment has the positive effect on referral intention, but calculative commitment has the negative influence on referral intention.

키워드1 만족, 신뢰, 결속, 추천의도

키워드2 Satisfaction, Trust, Commitment, Refferal intention'
 첨부파일
12-017.pdf
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