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[제27권 2호] 인터넷뱅킹에서 고객 충성도에 영향을 미치는 변인에 대한 분석

작성자 : 관리자
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'논문제목1 인터넷뱅킹에서 고객 충성도에 영향을 미치는 변인에 대한 분석

논문제목2 An Analysis of Variables Affecting Customer Loyalty in Internet Banking

주저자/소속 강왈구/(사)새마을금고연합회
공동저자/소속 이학배/연세대학교


학술지명 경영교육연구 발행기관명 한국경영교육학회

권(호) 27(2) 발행년월 2012년 04월

시작/끝 페이지 455/475 총페이지 21

언어 한국어

초록1 본 연구의 목적은 새마을금고 인터넷뱅킹에서 고객 충성도에 영향을 미치는 변인에 대한 분석을 통하여 새마을금고 인터넷뱅킹 이용확대의 방향을 제시하는데 있다. 이를 위해 새마을금고 인터넷뱅킹 이용고객 305명을 조사대상으로 회귀분석을 실시하였다. 가설검증결과 첫째, 웹사이트 품질은 고객만족도와 고객신뢰도에 긍정적인 영향을 주고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 기업이미지는 고객만족도와 고객신뢰도에 긍정적인 영향을 주고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 사회적실재감은 고객만족도와 고객신뢰도에 긍정적인 영향을 주고 있는 것으로 나타났다. 넷째, 고객신뢰도는 고객만족도와 고객충성도에 긍정적인 영향을 주고 있는 것으로 나타났다. 마지막으로 고객만족도는 고객충성도에 긍정적인 영향을 주고 있는 것으로 나타났다.

초록2 This study tries to find a variety of implications in improving customer loyalty using community credit cooperative(CC) internet banking, based on the fact that studies and researches on internet banking loyalty focusing cooperative financial institution are not sufficiently conducted. This study aims at presenting ways to secure the loyalty customers after analyzing the factors affecting the loyalty of customers who use internet banking service in order to expand CC access for young customers. For this purpose, we conduct a questionnaire survey of 305 customers, and the results are as follows. First, website quality have a positive effect on customers satisfaction and customer confidence. Second, CI have a positive effect on customers satisfaction and customer confidence. Third, Social Presence have a positive effect on customers satisfaction and customer confidence. Fourth, Customer confidence have a positive effect on customers satisfaction and customer loyalty. Finally, Customer satisfaction have a positive effect on customer loyalty.

키워드1 인터넷뱅킹, 고객충성도, 고객만족도, 고객신뢰도

키워드2 Internet Banking, Customer Loyalty, Customer Satisfaction, Customer Confidence'
 첨부파일
12-013.pdf
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