| 연구분야 | 사회과학 > 경영학 | ||
| 논문제목1 | 관계마케팅 유형이 고객과의 관계의 질과 재구매의도에 미치는 영향에 관한 연구 - 대형할인점을 중심으로 - | ||
| 논문제목2 | A study on Effects of Relationship Marketing on Relation Quality and Re-purchase Intention - Focused on Large Discount Stores - | ||
| 주저자/소속 | 서경철/서경대학교 |
공동저자/소속 | 전정수/서경대학교 |
| 학술지명 | 경영교육연구 | 발행기관명 | 한국경영교육학회 |
| 권(호) | 26(6) | 발행년월 | 2011년 12월 |
| 시작/끝 페이지 | 595/628 | 총페이지 | 34 |
| 언어 | 한국어 | ||
| 초록1 | 본 연구에서는 국내 대형할인점의 관계마케팅이 고객과의 관계의 질 및 추후 재구매의도에 미치는 영향을 분석하고 아울러 관계마케팅이 추후 재구매의도에 미치는 영향에 있어서 고객과의 관계의 질에 어떠한 매개효과가 있는 지를 실증적으로 분석하였다. 연구결과 다음과 같이 결론을 제시 하였다. 첫째, 국내 대형할인점의 관계마케팅의 유형 중 커뮤니케이션 요인을 제외하고 고객관계지향성, 전문성, 물리적 시설, 유대관계 등은 고객들의 재구매의도에 매우 긍정적인 영향을 미치고 있다. 둘째, 국내 대형할인점의 관계마케팅의 유형 중 특히 고객관계지향성과 커뮤니케이션, 그리고 유대관계 요인이 고객과의 신뢰에 긍정적인 영향을 미치고 있음을 예측할 수 있다. 국내 대형할인점의 관계마케팅의 유형 중 특히 고객관계지향성과 전문성, 그리고 유대관계 요인이 고객과의 관계몰입에 긍정적인 영향을 미치고 있음을 예측할 수 있다. 셋째, 국내 대형할인점의 고객과의 신뢰와 관계몰입 등 관계의 질은 고객의 재구매의도에 매우 긍정적인 영향을 미치고 있음을 예측할 수 있다. 넷째, 대형할인점의 관계마케팅이 재구매의도에 미치는 영향에 미치는 영향에 있어서 고객과의 관계의 질의 매개효과가 요인별로 존재하므로, 추후 고객들의 재방문을 유도하기 위해서는 고객과의 관계의 질, 즉 고객과의 신뢰와 관계몰입도를 높일 필요가 있다. 본 연구에서는 국내 대형할인점의 관계마케팅 활동이 고객과의 신뢰, 관계몰입 및 추후 재구매의도에 미치는 영향을 분석하는 것을 목적으로 한다. 특히 본 연구의 결과는 향후 국내 대형할인점에서 마케팅전략을 수립하는데 많은 시사점을 줄 수 있을 것이라 기대된다. | ||
| 초록2 | This study analyzes the effect of repurchasing intention and customers’ relationship with which relationship marketing in super discount market in Korea. Also, this paper analyzes whether relationship marketing has mediation effects on the quality of customer relationship for repurchasing intention in the future. The results of this research suggest followings. First, relationship marketing in the super discount market affects in positive way for customer orientation, professionalism, physical facilities, and relationship excepts communication factor. Second, customer orientation, communication, and relationship factor among the types of relationship marketing in the domestic super discount market expect positive influence to the customer reliability. Among the types of relationship marketing in the domestic super discount arket, customer orientation, professionalism, and customer relationship can be expected positive influence to the concentration of customer connection. Third, the quality of the connection for customer reliability and the concentration of customer connecton in the domestic super discount market expects strong positive influence to the intention of repurchasing Fourth, because relationship marketing in the domestic super discount market has mediation effect which exists in the quality of customer relationship by factor as the influence of repurchasing intention, it is necessary to increasing customer reliability and the degree of customer concentration for inducing customer’s revisiting in the future. The purpose of this paper is analysing that relationship marketing in domestic super discount market can affect to customer reliability, the concentration of customer connection, and further repurchasing intention. Specially, the results of this paper expect to provide current affair for establishing marketing strategies in the domestic super discount market in the future. | ||
| 키워드1 | 관계마케팅, 고객관계지향성, 커뮤니케이션, 재 구매의도, 마케팅전략 | ||
| 키워드2 | relationship marketing, customer orientation, communication, repurchasing intention, marketing strategies | ||
| 한국연구재단 지원과제여부 |
아니오 | ||

