| 초록1 |
본 연구는 기존 연구 분야를 좀 더 확대시켜 윤리경영과 회계감사 관련 변수들과의 관련성에 대해서 연구하였다. 즉, 윤리경영 수준을 측정하는 변수로 KEJI지수를 사용하여 감사보수 및 감사시간과 관련성을 검증하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 윤리경영수준이 높은 기업일수록 많은 감사시간이 투입되고 있는 것으로 나타났다. 윤리경영을 실천하는 기업은 국내 매출액 상위의 대기업들이 대부분이기 때문에 감사인이 감사시에 윤리경영수준 보다는 기업의 복합적 요인들을 고려하고 있음을 알 수 있다. 둘째, 윤리경영수준이 높은 기업일수록 많은 감사보수를 지급하고 있는 것으로 나타났다. 즉, 윤리경영수준 보다는 감사보수 결정시 가장 중요한 요인은 회사규모임을 확인할 수 있다. 셋째, 본 연구의 표본인 874개 기업과 동일업종에서 유사한 규모의 기업 1,748개를 표본에 추가하여 총 2,622개 기업을 대상으로 윤리경영도입 여부에 따른 감사시간 및 감사보수와의 관련성을 검증하였다. 윤리경영 도입 기업들은 도입하지 않은 기업보다 감사시간과 감사보수가 높은 것으로 나타났다. 즉, 감사인은 윤리경영 도입에 따른 차이를 고려하기 보다는 기업의 규모, 업무 내용의 복잡성, 이해관계자 등의 복합적 요인들을 고려하여 감사시간과 감사보수를 결정하고 있음을 확인하였다. 결과적으로 감사인은 감사시간 및 감사보수를 결정하는데 있어서 기업의 윤리경영수준을 고려하기 보다는 회사규모, 업무복잡성, 이해관계자 등의 요인들을 고려하고 있는 것으로 판단된다. |
| 초록2 |
This research has studied the relation between the moral management and variables associated with audit of the account, expanding the field of a existing study. Namely, it verified if the moral management has relevance to audit fee and the amount of audit time, using KEJI index as a variable to measure the standard of the moral management. The results of this research are as follows; Firstly, the higher standard of the moral management a company has, the more time the company puts on the auditing. Because most cooperations which implement the moral management are conglomerates holding a high rank of the gross sales in the domestic market. it was confirmed that in the process of auditing, auditors are considering the multiple factors of a firm rather than the standard of the moral management. Secondly, this research discovered that if a company has higher standard of the moral management than others, it spends much money on paying audit fee. That is. the most important factor in making a decision on the audit fee is not so much the standard of the moral management, as the scale of the company. Thirdly, this research has verified the relation the variables such as audit fee and the amount of auditing time have with the fact whether the moral management is introduced or not to a company, based on the twenty-six hundred, twenty-two sample companies, including the eight hundred seventy-four companies of this researchs sample and other a thousand, seven hundred fourty-eight ones which have similar scale with the researchs sample firms within the same line of business. Also, it confirmed a fact that corporations with the introduction of the moral management show even higher amount of auditing time and fee. In other words, auditors are deciding how much they would spend time and money on auditing on the consideration of the multiple factors like the scale of a company, the complexity of work and the persons concerned, rather than the fact whether the company has introduced the moral management or not. As the final outcome, auditors lay weight on such factors the scale of the corporations, the complexity of work and the persons concerned rather than on the standard of the companys moral management in the process of setting audit time and audit fee. |