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[제26권4호] 문화예술상품 소비자의 라이프스타일에

작성자 : 관리자
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연구분야 사회과학 > 경영학
논문제목1 문화예술상품 소비자의 라이프스타일에 따른 체험요소, 체험만족도, 전반적 만족, 구매 후 행동 간의 영향에 관한 연구
논문제목2 A Study on the Effect of Culture & Art Products Experiential Factor, Experiential Satisfaction, Overall Satisfaction and Satisfaction after Purchase by Consumers Lifestyle
주저자/소속 황용철/제주대학교
공동저자/소속 홍원석/제주대학교
학술지명 경영교육연구 발행기관명 한국경영교육학회
권(호) 26(4) 발행년월 2011년 08월
시작/끝 페이지 559/580 총페이지 22
언어 한국어
초록1 본 연구는 문화예술상품 구매자의 라이프스타일에 따라 문화예술상품의 체험 요소, 체험 만족도, 전반적 만족도, 구매 후 만족도에 어떠한 영향을 미치는가를 살펴보기 위해 실시하였다. 연구 결과, 라이프스타일에 따라 4개의 집단(사회적극형, 문화 및 계획형, 외향 및 활동형, 사회소극형)으로 구분할 수 있었고, 이에 따라 문화예술활동 체험자 유형을 4개의 집단(우연적 구매자, 충동적 구매자, 피상적 구매자, 의도적 구매자)으로 분류할 수 있었다. 집단별로 문화예술상품 체험요소에는 유의한 차이가 있으며, 체험요소와 체험 만족도, 전반적 만족도, 구매 후 만족도는 유의하게 영향을 미치는 것으로 나타났다.
초록2 The purposes of this study are defined that there has difference in culture & art products experiential factors among culture & art products buyers divided by Lifestyle and buyer’s experiential style. And we try find out overall satisfaction and satisfaction after purchase how influenced by culture & art activity experience. The data was collected from 30th of March to 25th of April, 2010 at Jeju to consumers experienced to purchase culture & art products by conducting survey. Used analysis methods are SPSS 12.0 and Amos 4.0 This study results are as followed. First, Culture & Art product consumers are divided by 4 group according to their lifestyle: social active type, culture, are & planning type, extrovert & active type, social passive type. Secondly, educational function in culture & art product experiential factors has not effect on experiential satisfaction and bonds make strong effect on experiential satisfaction. Thirdly, culture & art product’s all experiential factors effect on overall satisfaction and satisfaction after purchase. Forth, culture & art activity’s experiential satisfaction has effect on overall satisfaction and satisfaction after purchase, finally satisfaction after purchase is influenced by overall satisfaction.
키워드1 문화예술상품, 라이프스타일, 체험 마케팅, 만족도
키워드2 Culture & Art product, Lifestyle, Experiential Marketing, Satisfaction
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 첨부파일
11-105.pdf
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