연구분야 |
사회과학 > 경영학 |
|
논문제목1 |
웨딩산업 활성화 방안을 위한 미혼남녀의 선호도 연구 |
|
논문제목2 |
The single man and womans preference degree research for the wedding industry activation |
|
주저자/소속 |
김미숙/한영대학
|
공동저자/소속 |
정병무/건국대학교
|
|
학술지명 |
경영교육연구 |
발행기관명 |
한국경영교육학회 |
|
권(호) |
26(3) |
발행년월 |
2011년 06월 |
|
시작/끝 페이지 |
579/603 |
총페이지 |
25 |
|
언어 |
한국어 |
|
초록1 |
웨딩산업의 글로벌화 등 웨딩산업을 둘러싸고 있는 내외환경의 변화는 격변하고 있다. 이러한 현상은 웨딩산업의 변화와 동시에 고객의 니즈의 다양화와 함께 적극적인 글로벌마케팅 전략이 필요한 시기이다. 본 연구의 목적은 미혼 남녀의 결혼식 등의 선호도를 파악하여 웨딩산업의 활성화 방안을 고찰하는 것이다. 연구 결과, 결혼식에 대한 기대실현과 만족도를 높이기 위해서는 웨딩산업을 위한 전문가 양성과 고품질 고가 결혼식의 선호도에 응답할 수 있도록 하는 한편 특히 학문 간의 교류와 전문화된 교육에 활용되고 환원되도록 이론과 실기를 겸비한 전문가 양성이 시급하다. |
|
초록2 |
The main purpose of this study is to understand the consumption pattern and its differences between single man and women om the wedding ceremony. The research method used the method of investigating the question form and the question form of 250 single men and women was used to research as for the investigation object. The performance period of the question form investigation is up to November, 1st through December, 30th, 2009. The specimen was investigated from 20 to 40. As for all unmarried persons, they liked hotel wedding and outdoors wedding and the progress method also liked progress of the ceremony and the reception simultaneously in research results. They liked reception program done with guests of the celebration. Variety was demanded from the full dress. This work is convinced by showing much suggestions that the strategy establishment and management decision making of Korean wedding industry. The result was as follows: A special educational institution was reconfirmed all part special wedding planners necessity by consumers preference degrees being understood by using the question form investigation and the necessity was reconfirmed. |
|
키워드1 |
웨딩산업, 설문조사, t-test, 다양화, 글로벌화, 경쟁력, 혁신 |
|
키워드2 |
wedding industry, diversification, question form investigation, globalization, competitiveness, innovation |