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[제29권 3호]중국 유제품의 제품속성과 지각된 품질, 고객만족 및 재구매 의도의 관계에

작성자 : 관리자
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논문제목1 중국 유제품의 제품속성과 지각된 품질, 고객만족 및 재구매 의도의 관계에 관한 연구

논문제목2 A Study on the Relationship among Attribute Product, Quality Perception, Customer Satisfaction and Re-Purchase Intention of Chinese Dairy Products

주저자/소속 강해언/원광대학교 공동저자/소속 나상균/원광대학교

학술지명 경영교육연구 발행기관명 한국경영교육학회

권(호) 29(3) 발행년월 2014년 06월

시작/끝 페이지 247/266 총페이지 20

언어 한국어

초록 1 본 연구는 중국에서 생산하고 있는 유제품에 대하여 제품속성, 지각된 품질, 고객만족도, 재구매 의도의 구조적 관계를 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 내적제품속성요인은 지각된 품질에 정(+)의 영향을 미치고 있은 것으로 분석되었다. 둘째, 외적제품속성 요인은 지각된 품질에 정(+)의 영향을 미치고 있는 것으로 분석되었다. 셋째, 지각된 품질은 고객만족도에 정(+)의 영향을 미치고 있는 것으로 분석되었다. 넷째, 지각된 품질은 재 구매의도에 정(+)의 영향을 미치고 있은 것으로 분석하였다. 중국 유제품은 제품속성, 지각된 품질, 고객만족도, 재구매 의도의 구조적 영향 관계가 있는 것으로 분석되었다. 이를 바탕으로 본 연구에서는 실무적 시사점을 제시하였고, 연구의 한계점 및 향후 연구방향에 대해서 논의하였다.

초록 2 Lots of studies have been carried out on the quality of Chinese dairy products in response to customers' increasing awareness of them. Most of such studies, however, have dealt with the attribute product, quality perception, customer satisfaction and re-purchase intention of Chinese dairy products rather from the fragmentary perspective, than from the systematic one. The present study thus makes an attempt to analyze the relationship among the internal and external attribute product, quality perception, customer satisfaction, and re-purchase intention of Chinese dairy products from the structural viewpoint. In order to verify the study model for this purpose, a survey was conducted by means of the questionnaires distributed to 260 who were using Chinese dairy products. From the empirical analysis that followed the survey, following results could be determined: First, factors of internal attribute product were found to have positive influence upon quality perception. Second, it was known that factors of external attribute product, too, had positive effect upon quality perception. Third, quality perception turned out to have positive impact on customer satisfaction. Fourth, it was also made clear that quality perception affected re-purchase intention positively. Based on the findings from the survey as above, workable suggestions could be offered in this study and limitations and directions of the forthcoming studies could be discussed as well.

키워드1 유제품, 제품속성, 지각된 품질, 고객만족, 재 구매의도

키워드2 Dairy Products, Attribute Product, Quality Perception, Customer Satisfaction, Re-purchase Intention
 첨부파일
중국_유제품의_제품속성과_지각된_품질,_고객만족_및_재구매_의도의_관계에_관한_연구.pdf
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