자료실         게재논문 원문서비스

[제28권 6호]한국 제약 산업의 지속가능 성장요인 탐색 : 유한양행의 사례를 중심으로

조회수 : 189
논문제목 1 한국 제약 산업의 지속가능 성장요인 탐색 : 유한양행의 사례를 중심으로

논문제목 2 Toward the Sustainable Growth for Pharmaceutical Industry in Korea: The Case of Yuhan Corporation

주저자/소속 장지경/동서대학교 공동저자/소속 곽영민/동국대학교 교신저자/소속 최종서/부산대학교

학술지명 경영교육연구 발행기관명 한국경영교육학회

권(호) 28(6) 발행년월 2013년 12월

시작/ 끝 페이지 177/208 총페이지 32

언어 한국어

초록1 국내 대표적인 제약회사인 유한양행은 소유와 경영의 분리를 특징으로 하는 창업주 유일한의 철학이 투영된 독특한 기업문화와 우수한 경영성과가 장기간 공존하는 형태로 존속하면서 모범적인 경영사례로 존경받아 왔다. 그러나 최근 저조한 영업실적이 보고되면서 소유와 경영의 분리로 대표되는 기업문화가 오히려 수익창출을 저감시키는 결정적 요인일 수 있다는 주장이 제기된 바 있다. 본 연구에서는 한국의 제약산업이 지속가능한 성장을 이루기 위해 필요한 요인을 탐색하는 차원에서 사회적 책임 우수기업인 유한양행의 사례에 주목하였다. 연구결과에 의하면 첫째, 유한양행은 소유와 경영의 분리를 제외하고는 지배구조 면에서 타 제약회사와 차별화된 특성을 보이지 않아 지배구조가 특별히 투명하다는 증거를 발견할 수 없었다. 둘째, 신약개발을 위한 연구개발 투자비중은 국내 제약회사 및 다국적 제약회사에 비해 저조한 수치를 나타낸 반면, 매출증대를 위한 판매촉진비 지출은 국내 대형 제약회사의 평균을 상회하는 수준으로 나타나 유한양행이 신약개발이 아닌 판촉경쟁을 통한 영업이익의 확보에 주력하고 있음을 확인하였다. 셋째, 기업성과 결정요인을 검증하기 위한 시계열 분석에서 유한양행은 연구개발비와 판매촉진비 모두 이윤을 증대시키지 못하는 것으로 나타났다. 비교대상이 된 타 제약회사에서 판매촉진비 지출에 의해 영업성과가 견인되는 것으로 나타난 것과 비교할 때, 판매촉진 활동의 효과 부재는 최근의 유한양행의 저조한 영업성과에 대한 한 가지 설명을 제공할 수 있다.
본 사례연구는 기업의 장기적 생존과 발전을 위해서는 시장의 신뢰확보에 못지않게 기업의 차별화된 기술력을 바탕으로 한 성장동력의 확보가 전제되어야 함을 새삼 상기시켜 준다. 혁신적인 신약개발을 통해 수익을 창출하고 이로 인한 기업이윤을 사회로 환원하는 것은 제약회사인 유한양행이 기업경영을 통해 사회에 기여하기 위한 최상의 구조라 볼 수 있다. 최근 제약산업의 유통거래 선진화를 위한 강력한 정부규제책의 시행으로 복제약품의 판촉경쟁으로는 더 이상 고수익 창출이 어려운 상황에서, 본 연구결과는 제약회사 유한양행이 최근 겪고 있는 실적난을 극복하고 첨단기술산업으로 재도약하기 위해서는 지속적인 연구개발 투자의 확대를 통해 신약개발 능력을 확보하고 이를 통해 수익원을 확대하는 전략을 추구해 나갈 필요가 있음을 보여준다.

초록2 Since its foundation in 1926, Yuhan Corporation has enjoyed the reputation of being an ideal example of harmonizing the business culture characterized by the socially responsible management and the successful economic achievement. The unique feature of Yuhan business culture culminates in the full separation of ownership and control, which reflects the philosophy of the founder, Dr. Ilhan Yu. In recent years, however, there has been a turmoil surrounding declining financial performance, resulting in conflicts among stockholders in regard to the effectiveness of the unique governance structure, which has long symbolized the company. This study is mainly motivated by the dilemma faced by Yuhan and aims to re-examine the long-standing proposition of reconciling CSR and economic prosperity in the Korean pharmaceutical business context. Based upon evidences observed from Yuhan as well as selected benchmark companies in the pharmaceutical industry, we derive following several findings. First, aside from the full separation of ownership and control, Yuhan does not exhibit noteworthy features in terms of transparent corporate governance relative to other domestic competitors. Second, the propensity to invest in R&D activities lags behind the industry average, whereas the level of promotional expenditure exceeds that of other competitors, which leads to a conclusion that Yuhan apparently focuses on creating values by engaging in promotions rather than developing new products and technologies. Third, in a time-series regression analysis, we find that neither R&D nor promotional expenditures contribute to the enhancement of financial performance both of contemporaneous and lagged periods in Yuhan, which is not the case with its competitors in the industry. The lack of association between profitability and promotional expenditures, in particular, provides a partial clue on the recent business depression the company is suffering. The above findings shed lights on the importance of balance between CSR and the creation of value drivers stemming on competitive technology to achieve sustainable growth and development. Generation of profits through the development of innovative new medicine is expected to serve as the core value driver for Yuhan and its competitors, which also may prove to be a viable option to return profits to society on a long-term basis. Recently, Korean government tightened regulation in domestic pharmaceutical industry with a view to cleanup the business climate, often blamed as being contaminated by illegal rebate practices. The results of this study emphasize the importance of strategic focus to be placed on making consistent efforts to develop new products no less than maintaining a socially responsible business culture. In order to overcome recent difficulties, it appears essential for Yuhan to be geared toward taking a strategic balance between CSR and the pursuit of profit.

키워드1 유한양행, 제약산업, 사회적 책임, 지속가능성장, 연구개발비, 판매촉진비

키워드2 CSR, Governance Structure, Pharmaceutical Industry, Sustainable Growth, R&D Expenditure, Promotional Expenditure
 첨부파일
08-13-145.pdf
목록