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[제28권 5호]The Analysis of JetBlue Airways' Strategy

작성자 : 관리자
조회수 : 167
논문제목1 The Analysis of JetBlue Airways' Strategy through TRIZ Techniques as Management Case Study

논문제목2 TRIZ기법을 통해 미국의 저가항공사인 JetBlue
Airways의 경영전략을 분석한 사례연구

주저자/소속 정상철/인천대학교

학술지명 경영교육연구 발행기관명 한국경영교육학회

권(호) 28(5) 발행년월 2013년 10월

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언어 영어

초록1 This paper examined the successful strategies of low cost airplanes such as JetBlue
Airways in the United States of America as it applied TRIZ approaches. Specifically, this study seeks to answer two questions: How has TRIZ technologies been applied in low cost carrier(LCC) industry? And what lessons can be learned from this successful case?
This paper employs a case of low cost carrier of JetBlue Airways to gain the important information about the successful strategies in the airline industry. The case study is the methodology which the focus is on a contemporary phenomenon within low cost carrier(LCC) industry. The findings reveal that the low cost carrier company successfully has been using a number of TRIZ techniques in creating cost saving, establishing a performance-based human resource management system, and operating fun management and cost control procedures. The success of the companies’ change efforts is largely attributed to leadership, standardization of management system, commitment to learning and training of employees with CEO. JetBlue Airways is offering passengers low fares, high quality service, took passengers direct (i.e., 'point to point') between midsize cities that were often less than 500 miles apart and, used secondary airports serving major metropolitan areas. JetBlue Airways was able to maintain high levels of plane utilization, thereby keeping its operating costs low enough to support its discounted fares.
Findings of this paper are limited by one case study only. Future research is needed to study more cases of success where TRIZ techniques have been applied. Future research is also warranted to identify original TRIZ technologies which are used by other low cost carriers.

초록2 오늘날 기업환경은 매우 빠르게 변화하고 있다. TRIZ기법은 이러한 복잡한 기업의 문제를
창의적으로 해결하는 기법으로서 구소련의 겐리히 알츠슐러가 개발한 것이다. 본 논문에서는 미국의 항공회사들이 직면하고 있는 기업의 문제를 저가항공사인 JetBlue회사의 전략을 TRIZ 기법으로 분석한 것이다. 즉 전략적 의사결정의 관점에서 JetBlue회사의 실증적인 사례로서 TRIZ기법으로 경영전략을 분석한 것이다.
미국의 델타, 아메리카항공, 유나이티드항공과 같은 대형 항공회사들은 많은 경영상의 문제에 직면하고 있다. 고객만족도 수준이 낮고, 종업원의 생산성도 매우 낮으며, 특히 경영이익이 떨어지고 손실이 일상적으로 발생하고 있다. 또한 1978년 카터대통령이 항공산업에 대한 각종 규제 철폐는 대형항공회사들 간에 경쟁을 더욱 치열하게 만들었다. 이러한 요인들이 더욱더 고 객불만을 가져왔는데, 제트블루회사는 트리즈기법으로 역발상의 새로운 고객서비스를 제공하여 크게 성공하였다.
제트블루회사는 기존 대형항공사의 요금보다 65% 싸게 인터넷을 통해 티켓을 팔았으며, 고급스러운 가죽시이트와 위성TV를 좌석마다 설치하여 고객의 안락함을 제공하였다. 비용절감을 위해 복잡한 대도시 공항을 이용하지 않고 저렴한 중소도시의 공항을 이용하고 중소도시와 대도시를 직항노선으로 운항하여 고객편의를 도모하였다. 또한 A-320, E190 등 2가지 종류의 비행기만 운항시켜 조종사의 훈련시간, 부품관리, 공항 이착륙 등 모든 면에서 효율성을 추구 하였다. 종업원들의 충성심을 유도하기 위해 주식매수, 이익분배 등을 통해 종업원들의 사기를 높여 주었고, 정시 출발 도착 등 항공회사의 경영의 문제를 TRIZ기법으로 해결하여 고객만족도 1위, 미국 내 가장 존경받는 기업으로 미국의 포춘지에 선정되었다.

키워드1 TRIZ technique, JetBlue Airways, Creative solution, Low cost carrier (LCC)

키워드2 제트블루 항공사, 미국의 저가항공, 트리즈 기법, 트리즈의 40가지 기본원리
 첨부파일
06-13-119.pdf
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