'논문제목1 프랜차이즈 가맹점 창업의 성공요인이 고객 만족 및 매출성과에 미치는 영향: 외식 프랜차이즈 가맹점을 중심으로
논문제목2 Study on the Effect of the Factors for Success in Franchise Business on the Customer Satisfaction and Sales Performances
제1저자/소속 박찬황/서경대학교, 교신저자/소속 이경국/서경대학교
학술지명 경영교육연구 발행기관명 한국경영교육학회
권(호) 28(3) 발행년월 2013년 6월
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언어 한국어
초록1 프랜차이즈 가맹점 창업은 전문 창업시스템을 구축한 가맹본부가 사업 초기부터 가맹점의 영업활동을 지원하고 사업 노하우(know-how) 및 경영 기술을 지원 해줌으로서 창업 활동을 용이하게 도와주고 있다. 프랜차이즈 가맹점 창업의 장점은 브랜드 인지도를 활용한 영업활동으로 창업초기부터 일정한 수익을 보장 받을 수 있는 이점이 있어 소상공인의 관심이 매우 높다.
본 연구에서는 프랜차이즈 본부의 지원요인이 가맹점의 고객 만족 및 매출성과에 미치는 영향 연구를 하고자 하며 각각의 요인이 매출성과 및 고객 만족에 미치는 영향 관계를 밝히고자 한다.
프랜차이즈 사업의 특성과 시스템 요인을 분석 성공적인 창업 요인을 설정하고 각 요인이 종속변수에 미치는 영향 관계를 밝혔다.
성공적인 프랜차이즈 가맹점 사업 요인으로 고객관리, 본부지원, 슈퍼바이저의 역할, 교육 훈련 및 마케팅활동이 고객만족 및 매출성과에 미치는 영향 연구로 한정 했다.
본 연구의 결과 본부지원, 슈퍼바이저의 역할, 마케팅 활동이 고객만족 및 매출성과에 유의미한 영향을 미친 것을 확인 할 수 있었다.
초록2 The weight of service industry in Korea is at a relatively lower level in comparison to advanced countries. However, this weight is gradually increasing and diverse range of service industries are being nurtured in order to promote progress in the domestic service industry.
The domestic service industry has been progressing with focus on service industries with relatively lower productivity and entry barrier in comparison to the high value added industries of advanced countries.
This Study, in order to analyze the factors for success in franchise business, distributed 321 copies of questionnaires and, of these, 297copies with the exception of 24 copies with insincere responses, were used in analysis of exploratory factors by using SPSS 18 and in analysis of confirmative factors by using AMOS 18.
The results of the Study illustrated that support from the headquarters, supervisor,marketing activities aimed at accomplishing successful management of franchise imports significant effect on factors for customer satisfaction and sales performances.
키워드1 고객 관리, 본부지원, 슈퍼바이저, 교육훈련, 마케팅, 고객만족, 매출 성과
키워드2 customer management, supervisor, support headquarter, education staffs, marketing, customer satisfaction, sales performance'