'논문제목1 대표브랜드사업 산업체 만족도에 대한 실증적 연구 - 도립거창대학을 중심으로 -
논문제목2 An Empirical Study on Industry's Satisfaction of Brand Identity Business
주저자/소속 정두식/창원대학교 산학협력단 산학협력교수, 공동저자/소속
학술지명 경영교육연구 발행기관명 한국경영교육학회
권(호) 27(4) 발행년월 2012년 08월
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언어 한국어
초록1 본 연구는 직무수행에서 중요한 요소인 직무 중요도와 직무 만족도 그리고 역량강화 필요도를 중요변수로 설정하고 이들 요소에 대한 산업체 만족도를 분석하기 위해 총 131개 기업을 표본으로 선정하여 실증분석을 실시하였다. 실증분석 결과, 대학의 교육이 산업현장 중심으로 전환되어야 함을 인식해야 할 시점인 것으로 나타났다. 첫째, 직무중요도와 관련하여 업무소양의 중요도가 직무역량 중요도 보다 높게 나타났다. 둘째, 업무관련 만족도와 관련하여 대체적으로 만족하고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 역량강화 필요성과 관련하여 직무역량강화 필요성 중 전공교육, 외국어 능력, 정보화 능력 등은 업무수행에 큰 문제가 없는 것으로 나타났다. 넷째, 대학교육에서 보완해야 할 부문을 묻는 질문에서 “현장실무 교육”이 중요한 것으로 나타났다.
초록2 The purpose of this paper is to analyze the industry's satisfaction on Brand Identity Business to set the major factors, including the job importance, job satisfaction and ability reinforcement necessity which is an important element from job accomplishment. This study's findings are summarized as follows. On the whole, Most of enterprises surveyed was indicated an important time which the education of university must be converted to the industrial site central education. First, related with a job important degree, job knowledge importance was analyzed more important than job ability importance. Second, there was generally satisfied with a job relation satisfaction. Third, related with an ability reinforcement necessity, there is appeared no matter mayor, foreign language education, informatization capability of job ability reinforcement necessity in job accomplishment. Fourth, in the question on related with the part which is complemented from college education, there was emphasized the importance of “site on-the-job training”.
키워드1 직무중요도, 직무만족도, 역량강화필요도
키워드2 Job importance, Job satisfaction, Ability reinforcement necessity'