| 연구분야 |
사회과학 > 경영학 |
|
| 논문제목1 |
The effects of a manufacturer’s name on packaging on retailer brand attitudes and loyalty |
|
| 논문제목2 |
유통업체 브랜드 상품의 제조업체 명 노출에 따른 소비자 태도와 충성도 관한 실증연구 |
|
| 주저자/소속 |
Rha Hye-Su/고려대학교
|
공동저자/소속 |
Cho Young-Sang/중앙대학교
|
|
| 학술지명 |
경영교육연구 |
발행기관명 |
한국경영교육학회 |
|
| 권(호) |
26(5) |
발행년월 |
2011년 10월 |
|
| 시작/끝 페이지 |
51/72 |
총페이지 |
22 |
|
| 언어 |
영어 |
|
| 초록1 |
The research examined the effects of a manufacturer’s name on the packaging of retailer brand products on retailer brand attitudes and loyalty through a questionnaire research method. After investigated how much the awareness of a manufacturer’s name influenced product-quality perception, perceived risks, price-value perception, and behavioural characteristics, the research identified the relationship between those factors and customer attitudes. Finally, the authors looked at the degree to which retailer brand attitudes affect retailer brand loyalty as well as store loyalty. The research found that the customer awareness of a manufacturer’s name on retailer brands had a positive impact on the forming process of retailer brand attitudes, although not significant. Particularly, customers were more favourable to the retailer brands supplied by well-known national brands than those provided by other manufacturers. Furthermore, the authors concluded that although favourable retailer brand attitudes positively affected retailer brand loyalty and store loyalty, the retailer brand development program does not help retailers to build store loyalty. From a retailer’s point of view, the research suggests that a manufacturer’s name on retailer brands tends to make customers favourable to retailer brands. This might be able to a potential threat to national brands in the long term. |
|
| 초록2 |
유통업체 브랜드의 마켓셰어 증가와 더불어 많은 학자들이 유통업체 브랜드를 구매하는 소비자의 행동적 특성에 대하여 연구를 집중하였다. 그럼에도 불구하고 유통업체 브랜드 상품 패키징에 노출되는 제조업체의 이름과 소비자의 구매행동 관계에 대하여는 학문적 관심이 적었다. 따라서 이 논문은 설문적 연구방법을 통하여 제조업체의 이름이 소비자의 유통업체 브랜드 상품구매와 충성도에 미치는 영향의 정도를 연구하였다. 우선 얼마나 제조업체 이름의 인지도가 소비자의 상품 품질 관념, 관념적 위험, 가격 가치 관념, 행동적 특성에 영향을 미쳤는지 조사하고 이들 요소와 소비자 구매태도에 대한 관계를 규명하였다. 마지막으로 소비자의 구매태도가 유통업체 브랜드에 대한 충성도와 유통업체 충성도에 미치는 정도를 규명하였다. 제조업체 이름에 대한 소비자의 인지도는 유통업체 브랜드를 구매하는 소비자의 구매태도에 긍정적 영향을 미쳤으나 정도는 중요할 만큼 크지 않았다. 특히, 소비자는 유명 제조업체가 공급하는 유통업체 브랜드에 대하여 우호적 태도를 보였으며 이러한 우호적인 태도는 유통업체 브랜드 충성도와 유통업체 충성도에 긍정적 관계를 나타냈다. 하지만 이러한 관계가 유통업체 브랜드 개발 프로그램이 소비자의 유통업체 충성도 구축에 도움이 된다고는 단정 짓기 힘들다. 유통업체 입장에서 유통업체 브랜드 상품에 제조업체의 이름 표기는 유통업체 브랜드에 대하여 소비자를 우호적으로 만드는데 도움이 된다고 하지만 장기적인 안목에서 제조업체 입장에서 이것은 잠재적 위협이 될 수 있다. |
|
| 키워드1 |
retailer brand loyalty, store loyalty, manufacturer’s name disclosure |
|
| 키워드2 |
유통업체 브랜드 충성도, 유통업체 충성도, 제조업체 이름의 노출 |