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[제26권5호] 외식산업의 온라인 구전 커뮤니케이션이 서비스

작성자 : 관리자
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연구분야 사회과학 > 경영학
논문제목1 외식산업의 온라인 구전 커뮤니케이션이 서비스 충성도 및 구전의도에 미치는 영향 -서비스기대 일치도의 조절효과를 중심으로-
논문제목2 The Effect of On-Line Word-of-Mouth Communication on Service Royalty and Word-of-Mouth Intention in the Foodservice Industry -Focused on the Moderating Effect of Service Expectation Confirmation-
주저자/소속 허영욱/백석문화대학
공동저자/소속 나상균/원광대학교
학술지명 경영교육연구 발행기관명 한국경영교육학회
권(호) 26(5) 발행년월 2011년 10월
시작/끝 페이지 321/346 총페이지 26
언어 한국어
초록1 본 연구는 외식산업의 온라인 구전 커뮤니케이션이 서비스 충성도 및 구전의도에 미치는 영향을 분석하는데 연구의 목적이 있다. 분석결과, 외식산업에서의 온라인 구전 커뮤니케이션의 전달자와 수신자와 이들 상호작용 커뮤니케이션이 서비스 충성도와 구전의도에 긍정적인 영향을 미치고, 온라인 구전 커뮤니케이션이 서비스충성도와 구전의도에 미치는 영향은 서비스기대 일치도에 따라 차이가 있는 것으로 나타났다. 이들 요인의 각 경로별 송수신자간 긍정적인 관계로써 동시다발적으로 커뮤니케이션이 이루어질 때, 상호 상승작용에 따른 동반 상호작용을 촉진시켜 줌을 검증하였다.
초록2 The present study is aimed at determining the effects of on-line communication by words-of-mouth on service loyalty and intention of words-of-mouth, particularly in food service industry. Although some preceding studies have mentioned that on-line communication by words-of-mouth may be connected to service loyalty and intention of words-of-mouth, detailed investigations have not yet been conducted as to what are the actual factors in communication by words-of-mouth that may affect service loyalty and intention of words-of-mouth. By specifying the factors that would affect service loyalty and intention of words-of-mouth, this study attempts to lay foundation for establishing customer-oriented strategies for service management of food service industry by which both consumers and suppliers of food service industry can form and ensure a long-term business relationship. This study was carried out to inquire into the Effect of Online Word-of-Mouth Communication on Service Royalty and Word-of-Mouth Intention in the Foodservice Industry. The analysis was shown that interactive communication between transmitter and receiver of online word-of-mouth communication in the Foodservice industry has a positive impact on the service royalty and word-of-mouth intention. And the effect of online word-of-mouth communication on service royalty and word-of-mouth intention was different depending on the service expectation-confirmation. It was proven that the double path model between transmitter and receiver by each path of these factors boosts the interaction with the mutual synergy when a communication occurs simultaneously as a positive mechanism.
키워드1 온라인구전 커뮤니케이션, 서비스충성도, 구전의도, 외식산업
키워드2 On-Line Word-of-Mouth Communication, Service Royalty, Word-of-Mouth Intention, Foodservice Industry
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 첨부파일
11-113(final).pdf
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