| 연구분야 |
사회과학 > 경영학 |
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| 논문제목1 |
기업의 가치제안 역량이 고객만족 및 고객관련 성과에 미치는 영향 |
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| 논문제목2 |
Impact of Company Value Proposition Capabilities on the Customer Related Performance |
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| 주저자/소속 |
박무현/계명대학교
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공동저자/소속 |
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| 학술지명 |
경영교육연구 |
발행기관명 |
한국경영교육학회 |
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| 권(호) |
26(4) |
발행년월 |
2011년 08월 |
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| 시작/끝 페이지 |
223/239 |
총페이지 |
17 |
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| 언어 |
한국어 |
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| 초록1 |
기업이 지속적 성장을 유지하면서 치열한 글로벌 경쟁에서 살아남기 위해서는 그 기업만이 제공할 수 있는 고유한 제품이나 서비스를 목표시장에 다른 경쟁자보다 신속하고 우월하게 제공할 수 있어야 한다. 고객이 가장 소중한 기업자산이고 고객 에 대한 가치를 극대화하는 문화를 창출하는 것이 기업의 최대 과제이다. 고객가치가 기업의 장기경쟁력 확보의 핵심요인이 되고 있는 점을 감안할 때 BSC의 4가지 관점내의 고객가치 결정요인 간 관계를 분석할 필요가 있다. 이를 통해 기업의 장기경쟁력 확보의 핵심요인인 고객가치와 고객만족, 고객유지, 고객획득, 고객수익성간의 관계를 밝히는 것은 의의가 있다. 실증분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 고객가치 속성과 고객만족과의 관련성을 검증한 결과, 고객가치 속성은 고객만족에 유의적인 양(+)의 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 둘째, 고객만족은 고객유지, 신규고객획득, 고객수익성에 모두 양(+)의 유의적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 고객측면에서 가치제공, 고객만족, 고객유지, 고객획득, 고객수익성 등 관련 변수들 간에 일정한 구조관계가 있음을 확인할 수 있었다. |
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| 초록2 |
The objective of this study is to verify the theoretical validity of the BSC model by analyzing interrelationships among core factors of customer perspective. Specifically, hypotheses regarding the relationships between attributes of customer value and customer satisfaction, between customer satisfaction and retainment of current customers, between customer satisfaction and acquisition of new customers, and between customer satisfaction and customer profitability are tested. Analysis of data shows that, first, attributes of customer value and customer satisfaction have a positive relationship which is consistent with results from previous studies. Second, customer satisfaction has a positive relationship with maintenance of current customers. This implies that customer satisfaction, customer faithfulness, and maintenance of current customers make a sound chain of customer value. Third, customer satisfaction has a positive relationship with acquisition of new customers. It implies that a sound chain of customer value attracts new customers through invitations from the current satisfied customers. Fourth, customer satisfaction has a positive relationship with customer profitability. |
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| 키워드1 |
BSC, 가치제안, 고객만족, 고객유지, 고객획득, 고객수익성 |
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| 키워드2 |
BSC, value proposition, customer satisfaction, retention, acquisition, profitability |