자료실         게재논문 원문서비스

[제26권4호] 중국 인터넷 쇼핑몰 속성이 소비자의

작성자 : 관리자
조회수 : 195
'
연구분야 사회과학 > 경영학
논문제목1 중국 인터넷 쇼핑몰 속성이 소비자의 구매의도와 고객충성도에 미치는 영향에 관한 연구 -중국 제남시를 중심으로-
논문제목2 A Study on the Effect of Attributes on Consumers Purchase Intention and Loyalty in Internet Shopping Mall in China -Focus on Jinan in China-
주저자/소속 장삭/공주대학교
공동저자/소속 문영주/한밭대학교
이종호/공주대학교
학술지명 경영교육연구 발행기관명 한국경영교육학회
권(호) 26(4) 발행년월 2011년 08월
시작/끝 페이지 241/261 총페이지 21
언어 한국어
초록1 1998년 중국 인터넷 쇼핑몰이 처음 오픈한 이후 8848(http://www.8848.com/)과 같은 B2C 사이트가 본격적으로 운영됨에 따라 중국의 인터넷 쇼핑몰 전성시대가 시작되었다. 중국에서는 1998년에 가장 큰 비즈니스 경매 사이트인 이베이(www.ebay.com.cn)가 운영을 시작하였으며 1999년에는 B2C 사이트인 당당(www.DangDang.com)이 운영에 들어갔다. 2000년도에는 아마존(http://www.amazon.cn/), 2003년도에는 B2B 사이트인 알리바바(http://www.alibaba.com)가 운영하기 시작하였다. 앞으로 10년 동안 100배에 가까운 속도로 성장할 것으로 예상된다. 따라서 본 연구는 인터넷 쇼핑몰에 대한 연구의 중요성에 주목하여 중국 제남시의 인터넷 쇼핑몰을 이용하는 소비자를 중심으로 하여 인터넷 쇼핑몰 속성이 소비자의 구매의도와 고객충성도에 미치는 영향을 분석하고자 한다. 연구결과 인터넷 쇼핑몰 속성 중에서 소비자의 구매의도에 영향을 미치는 속성은 편리성, 신뢰성으로 나타났고 인터넷 쇼핑몰 속성요인 중 디자인요인이 고객충성도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
초록2 With the development of computer and information technology, E-commerce is emerging as an important commerce system in the 21st century. Thus, by the increasing number of Internet users, the scale of e-commerce is growing rapidly over the Internet. Compared to other countries, e-commerce has started relatively late in China and its still in developing. However, online shopping business is quickly growing in China recently. Chinas Internet users reached 384 million and online shopping selling amount reached 258.6 billion yuan in 2009. According to the development of online business, it is important to find out the reasons and make the proper solutions to certify the customers. This papers aim is to look for the factors of attributes which have influences to the development of internet shopping market. In order to achieve this goal, a previous study on the changing internet shopping malls definition was done, and after the setting for the study model, the empirical analysis was done. Finally, through the conclusion for the result of empirical analysis, the proposal to promote the development of internet shopping mall was presented.
키워드1 중국 인터넷 쇼핑몰 , 구매의도, 고객충성도
키워드2 Internet shopping mall in China, purchase intention, consumers loyalty
'
 첨부파일
11-077.pdf
목록